onsdag 8 februari 2012

Sammanfattning Januari och böcker lästa samma månad..

En januarimånad som passerade snabbt och kickstartade fantastiska 2012

* Det var så skönt att välkomna ett nytt år med roséchampagne och fyrverkerier i Nacka strand.

* Jag går och ser filmen Simon och Ekarna och påminns om ett möte från förr.

* Jag betade av en önskerubrik och visade upp lite mer vem jag är.

* En onsdag i januari mötte jag tre personer från tre olika faser av livet.

*Tänker jag till kring att utmana rädslor och göra annorlunda.

* Äntligen kom snön och vintern.

* Så vinner jag rabatt på coachutbildning.

* Hamnar jag på Kapten Röds konsert efter en systermiddag och sen en härlig tjejkväll i Eskilstuna.

* Köper jag den finaste av målningar av Emma.

*Avslutar jag månaden med en härlig kväll med en tidigare kollega och ett hjärta som dyker upp där man minst anar.

Under månaden så läser jag följande böcker.

Att välja glädje av Kay Pollack
Det här är en av mina favoritböcker, så jag läser om den då och då för att bli inspirerad och påmind. Inledde året med att vila i Kays klokord och egna insikter.

Att växa genom möten av Kay Pollack
Ännu en favoritbok som jag läste om av samma orsak som ovanstående bok.

Släpp loss din inre livskonstnär av Carolina Gårdheim
En personlig utvecklingsbok som jag verkligen tycker om. Tycker att det är bland de bättre som skrivits på svenska, men det kan handla om att hon tänker så likt mig. Tycker att hon gör det enkelt och bjuder på både övningar och kloka tankar.

Mannen som föll i glömska av Mia Ajvide
En riktigt bra bok med en skrämmande tanke som grund, den slukar jag en helg när jag ligger hemma och känner mig hängig.

En dåre fri av Beate Grimserud
En bokcirkelsbok som är välskriven och lättläst som jag trots detta inte tycker om. Antagligen för att det blir jobb för mig att läsa om någon som är psykiskt sjuk och har delpersonligheter. När man arbetar med det jag gör så vill jag fylla på energi med sånt som fyller mig och den här boken gör inte det.

Byt spår: skapa förändring genom att bryta invanda mönster av Chip Heath och Dan Heath
En bok som jag vunnit. Den har sina poänger men griper mig inte riktigt. Den känns mer riktad till företag som vill förändra något. Kan säkert vara en igångsättare  men jag hittar inspiration och verktyg på annat håll.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det har det sannerligen varit. Nu ska det bli skönt med semester :) Jag drar mig alltid för de här inläggen för de är så bövelens trista att skriva men de är bra att ha för att få överblick, framförallt när man blickar tillbaks.

      /Liv

      Radera
  2. Som vanligt intressant och läsvärt att ta del av ditt liv och dina händelser

    Jag håller med dig Kay är en härlig förmedlare som man mår bra av att läsa igen med jämna mellanrum.

    Ha en jättefin fredag min vän
    kram
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tycker att de här är mina tråkigaste inlägg men då är det bra att ni tycker att det ger nåt.

      Jag tokdiggar Kay, men så är det bara :)

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen