fredag 10 maj 2013

Nära-livet upplevelser...

... samlar jag på.

Om man lever livet närvarande och härvarande så hamnar man där. Att leva livet levande och ta tillvara på det som bjuds istället för att gräma sig över det vi saknar. Det kan vi längta efter men njut det som finns här och nu. Någon säger till mig att jag verkar bra på att fånga dagen och att det verkar som om jag gör så mycket roliga saker. Det stämmer jag gör roliga saker. Men det är inte enbart vad jag gör utan förhållningssättet till det som är nyckeln.  Det är ju också så att jag ser dem som roliga och förmedlar det. Mitt arbete med mig själv gör att jag vet vad jag mår bra av och ser till att ge det en plats i min vardag. Jag är också tacksam över de små och stora stunderna som fyller mitt liv. Det är ett recept för att få glädje att växa tänker jag.

Som idag då jag vandrar genom staden och bara njuter naturen och folklivet, men med någon annans glasögon hade jag fokuserat på trafik och alla människor som besökte gator, torg, parker och uteserveringar. Det finns många som känner att de inte styr sitt liv men minns att du kan styra vad du fokuserar på och om du gör saker som får dig att må bra. Jag tror att det är de små sakerna som kan göra hela skillnaden. Att ha gott pålägg på smörgåsen, att ta en långfrukost på helgen, att köpa hem blommor till dig själv eller att glädjas åt andra.

Jag tycker om att ta del av andras lycka. Som idag då jag hamnade framför ett nyförälskat par på tunnelbanan. Istället för att fokusera på mitt singelskap och "ensamhet" satt jag och log åt deras förälskelse och kärlek. Det ger hopp och en påminnelse om vad jag vill uppleva. När någon fått sitt drömjobb så tackar jag livet för att de visar på alla möjligheter. Jag älskar berättelser med osannolika sammanträffanden och all den vardagsmagi som livet bjuder.

Om du lever livet med fokus på nära-livet upplevelser så blir det så mycket härligare. Ibland är det små saker som doften av regn som möter dig när du lämnar huset eller storheten i en dans med någon där det bara flyter. Ibland är det andra livsavgörande saker som ett livets mirakel som tar sitt första andetag eller du får jobbet du längtat efter. Min livssyn och min kärlek till livet färgar mina dagar även när de är grå. Livet i sig är en gåva, men det är till stor del upp till mig hur jag förvaltar den gåvan.  Ibland glömmer jag det eller går lite vilse på färden men då har jag fina vänner som påminner mig om det jag tror på. Det behöver man också, nära-vänner upplevelser. Om du ännu inte funnit någon sådan vän så var lika säker på att den personen går någonstans och längtar lika mycket efter dig som du efter den. En vacker dag korsas era vägar, tills dess lev livet som du önskar är mitt råd. Det blir roligare, härligare och ärligare.

Nu faller regnet efter en solfylld dag, jag njuter av dess dofter och dess vackra ljud. Om vi inte hade både regn och sol skulle vi inte njuta regnbågar. Jag kan inte styra regnet och hur länge det stannar men jag kan njuta av dess gåvor och känna hur det skänker marken och våren kraft att grönska, blomma och frodas. Själv minns jag en dag då jag låg och gapskrattade på en picknickfilt med en vän i solen, där jag promenerade genom den vackraste av städer och där jag delade coachtankar med klokmänniskor under en kastanj på en innergård där drömmar möts och nya skapas.

Nära-livet, nära-natten och nära-katten så ska jag nu vila för att se vad nästa dag kommer att bjuda på för underbara stunder. För jag tror att om du förutsätter att den kommer innehålla det så finner jag dem, vad tror du?

Favoritbild från Edward Monkton.
Sannerligen en nära-vän upplevelse.


14 kommentarer:

  1. Ja - vilken underbar bild av Edward!

    En fin start på min morgon... :)

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Edward är så fantastisk och den där bilden älskar jag.
      Önskar dig sannerligen detsamma.
      Kramen ♥

      Radera
  2. Fantastiskt att du har fokus på varandet och närvarandet!

    Vill tacka dig så mycket för den fina varma kloka kommentaren i mitt senaste inlägg. Blev alldeles varm i hjärtat <3. Kram finaste

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentaren var du verkligen värd ♥,
      Kramar

      Radera
  3. Ett fantastiskt inlägg - det är så man bör tänka. Kramar

    SvaraRadera
  4. Ett klokt och tänkvärt inlägg vännen och du har så rätt, det är vi själva som påverkar våra liv och vår syn på livet. Ett öppet sinne och att se saker och ting ur en positiv synvinkel betyder så mycket. Det innebär inte att man inte har sina dåliga dagar och inte får tycka att allt är skit. Men det är en stor skillnad på att ha en sådan dag någon gång då och då än om de är i majoritet.

    Jag får ofta höra att jag är en väldigt glad och positiv människa och det stämmer. Det är sådan jag är och alltid har varit. Som person. Men det är också den person jag väljer att vara.

    Tack för att du finns du kloka och godhjärtade bloggsyster. Du har ett stort hjärta och tack för dina alltid lika värmande och uppmuntrande ord som du lämnar i mitt kommentarfält. Ord som får mig att le. Både till kropp och själ. Virvlande livsnjutande Liv.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, de dåliga dagarna finns ju också där.... och då kanske det handlar mer om acceptans, vara snäll mot sig själv och låta känslor ta plats.. och vara tacksam för det lillla.

      Jag är också positiv och jag väljer även det.. mitt liv ha också sina motgångar men jag är ändå tacksam.

      Tack för alla dina underbara snällord, du är en stjärna och du sprider så mycket glädje i bloggvärlden.

      Kramar från Liv

      Radera
  5. Det är så fint!! Det är så sant! Varenda ord tar jag in! Här blir JAG påmind!

    Jag gläds också åt andra....eller MED andra! Och jag tror att det är för att man är öppen för möjligheter som erbjuds en. Att glädjas åt andra kan också vara en påminnelse eller kanske någon idé-väckare om var man själv vill ta ett steg. Att glädjas då andra gör att även jag blir glad.

    Många kramar från Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en gåva Veronica, den kommer ta dig långt.. och precis som du skriver så kan det vara en idéväckare eller en påminnelse.. och som sagt.. det är så gott att kunna glädjas på så vis.
      Massor av kramar från Liv

      Radera
  6. Men herregud vilket inlägg. ÄLSKAR och skriver under på nästan varenda stavelse. Förmodligen därför som vi "hittat hem" så bra i varandras sällskap kära Vida my friend. Att bli hänförd av de små tingens skönhet och tjusningen är ju grejen med hela livsupplevelsen.
    Underbar du, du är en stjärna på min himmel
    kramar
    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du <3 Ja, jag tror att vår likhet i tanken är det som gör att vi hittade hem som du kallar det..
      Även du är en stjärna, som alltid <3
      Kramen från Liv

      Radera
  7. Så tydligt och enkelt du beskriver en av nycklarna till må-braet, en av vägarna man kan gå för att hitta dit :)
    Det blir bra att minnas dina ord dagar när jag är "där" istället för "här."
    Stor vårkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att det egentligen kan vara enkelt om man bortser från de väldigt komplexa dagarna.. vi lever ju här hela tiden..
      Kramar från Liv

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen