fredag 24 maj 2013

Undra vilka underbara saker som kommer att hända idag?


Brukar jag inleda dagen med att fråga mig själv. Genom att kasta ut en fråga till sig själv, universum och dagen så blir jag en lyckoletare som tror att underbara saker kan ske. Vi tar på oss de osynliga glasögonen som letar bevis för att underbara saker kommer att hända och i min livssyn så ökar vi därmed chansen att de sker.

Det du fokuserar på växer och frågor är för mig ett sätt att påminna mig om det. Hjärnan är kreativ och börjar därmed leta svar automatiskt. Det väcker en nyfikenhet inför det som ska ske och ske. Exempel på lösningsfokuserade lyckoletarfrågor som jag använder:
Vad är lösningen på detta?
Hur kan detta bli bättre? 
Vad mer krävs för att jag ska våga?
Vad mer är möjligt?  
Om denna situation/person/svårighet innehåller en gåva och lärdom vad kan det då vara? 

Finner jag svar och bevis då? Hela tiden! Men det är ju för att jag tror de finns där och kommer komma till mig likt citatet från Talmud: 

We don't see things as they are. We see them the way WE are. 

 


10 kommentarer:

  1. Tack för härlig inspiration! :)

    Nu frågar jag mig detsamma....

    ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt ♥. Då kan vad som helst ske :)
      Kramar

      Radera
  2. Är det bara jag, vännen? Som alltid måste läsa dina inlägg både en och två gånger, ibland till och med komma tillbaka och läsa en tredje gång för att få med mig alla ord, alla klokskaper, all poesi. Du skriver så förbaskat bra helt enkelt! Önskar dig enfinfin onsdag. Kramar i massor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte.. jag har ingen aning hur mina läsare gör.. men jag blir väldigt smickrad över att du känner så.. men framförallt så himla glad för det är en så fin komplimang. TACK!!!
      Kramar

      Radera
  3. Om jag skulle lära något av dagen så är det nog att hitta mer njutning i vardagen.
    Eftersom jag satt halva förmiddagen på jobbet och drömde mig bort, lyssnandes till Leonard Cohen, och kände kärleken i hans sånger... :-)
    Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en magisk stund. Jag tror på njutning i vardagen, av stort och smått slag.
      Kramar från Liv

      Radera
  4. Tack för inspirationen!

    Kram Helén

    SvaraRadera
  5. Ska ta med mig frågan till morgondagen! Den behövs i mitt liv just nu!
    Tack för inspirationen!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv. Det är verkligen ett bra sätt att inleda dagen.
      Kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen