söndag 16 november 2008

Reseminne (Penang, Malaysia, 2002)

Live the life you love and love the life you live..
.. står det på kinesiska på halsbandet som vilar runt min hals. På baksidan har tecknet för liv inristats på min begäran.

I Malaysia bor malajer, kineser och indier sida vid sida och beroende på var du befinner dig kan den ena kulturen kännas av mer än de andra och motsägelsefullt nog är mitt möte med kinesisk filosofi och feng shui ett av mina minnen från Malaysia. Mitt möte med det fantastiska Cheong
Fatt Tze mansion.

I min resedagbok så skriver jag samma dag följande rader:

Idag sa har vi verkligen gjort nat haftigt. Vi besokte "The Cheong Fatt Tze Mansion" en klarbla byggnad med en fantastisk historia och arkitektur. Denna guidade rundtur var det haftigaste jag upplevt sedan jag anlande hit. Det tindrar nog i mina ogon fortfarande nar jag tanker pa det. Den byggdes at Cheong Fatt Tze och har influenser fran feng shui, art nouveau, gotisk, europeisk och kinesisk arkitektur. Allt i byggnaden hade ett symboliskt eller praktisk funktion.. Det sags ligga som pa en draktron vilket ar det basta enligt feng shui.. det har bergen bakom sig, vatten framfor sig och det ar upphojt i den bakre delen.. Jag maste verkligen lara mig mer om fang shui och kinesisk mytologi. Det var sa oerhort fascinerande.. De har dessutom anvant huset i filmen Indokina.

Det här huset och den upplevelse av förundran jag hade där besöker mig ibland. Jag har en dröm om att besöka det igen och denna gång sova minst en natt där. Vi visste inte att det var möjligt och skulle lämna Penang tidigt nästa morgon men annars så hade jag och Sarah (en engelsk vän jag träffat på resan) inte tvekat en sekund att boka in oss för en natt. Det här huset tillhör mina drömmar och jag hoppas att den drömmen blir verklighet en dag. Tills dess kan jag njuta av den virtuella turen på hemsidan: http://www.cheongfatttzemansion.com/

Men en dag ska jag vara där igen och förundras över dess skönhet, genialitet och den kraft som sitter i väggarna. En dag..

8 kommentarer:

  1. VIDA!!! Tack underbara för de fina tipsen, de inspirerade mig till att skärpa till mig lite och inte bara ge efter för de negativa tankarna när det är tufft!

    Har läst runt på din blogg nu och den är fatastiskt fin. har tänkt lägga till den på bloggkoll flera gånger, men nu GÖR jag det!

    Lycka till med coach-diplomeringen. det låter jättespännande!

    många kramar

    SvaraRadera
  2. Live the life you love and love the life you live..

    Wow hur klokt var inte det :)

    Tack för mer tänkvärdheter min vän
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  3. Vad jag är glad över att jag hittade dig :) du är så klok och du har så mycket inspiration i din blogg, och vad du rest! Spännande ställen...jag reser med...och maten..du och jag har samma matsmak :) räkor mmm..vad hungrig jag blev nu då! *ler* varm varm kram och ta hand om dig!!

    SvaraRadera
  4. Malaysia ... så underbart det låter.
    Klokt att skriva resedagbok. Det borde man göra.. ska börja med det tror jag, inte för att det blir så mycket resande, men någon gång så.

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt...jag är inte det minsta berest alls.... tyvärr!

    Tack för så rara ord hos mig, hoppas du får en fortsatt bra vecka!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. mmmm, jag bara får tårar i ögonene av dessa ord,,, så fint, vackert och helt,,,ja, helt underbart!
    Du måste ha haft en upplevelse som verkligen satt goda spår hos dig :-) Verkligen härlig resa måste det ha varit,,,

    Kramar i massssssor :-)

    SvaraRadera
  7. Vad härligt det låter, det skulle jag med vilja se och uppleva. Nu blev jag sugen att planera nästa äventyr...

    Kramis från Eva

    SvaraRadera
  8. att få möjlighet att vandra tillbaks i sina egna minnen är härligt, att få göra det hos andra känns ibland lite pirrigt :-)

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen