lördag 21 juni 2008

Tällbergs forum öppnar ett fönster mot världen


Varje sommar så träffas stora ledare i en vacker by utanför Leksand som heter Tällberg för att diskutera olika samhälleliga frågor. I år ämnet: "How on earth can we live together" och Tällberg forum pågår mellan 25:e och 29:e Juni. För mer information besök www.tallbergfoundation.org

Och när jag säger stora ledare så menar jag det verkligen, det finns öppna plenarsessioner där man kan lyssna på Desmond Tutu, Bianca Jagger, Jim Hansen, Kung Carl XVI Gustaf, Kofi Annan och flera andra ledare från världens alla hörn. Vissa delar är öppna för alla och sen tror jag att andra är stängda seminarium men om ni är i närheten så kan det vara värt ett besök om man vill lyssna eller diskutera stora frågor.

Min underbara mamma och jag var för några år sedan på invigningen av Tällberg Forum. Det var en alldeles fantastisk upplevelse, magisk helt enkelt, som inte går att klä i ord utan bara finns i minnet. En fantastisk kväll på många sätt och från den kvällen vill jag dela med mig av inledningen av indianhövdingen Oren Lyons tal med anledning av den globala uppvärmningen.

Moder Jord mår bra,
oroa er inte för Moder Jord
utan för människorna som lever här.
Moder Jord kommer att överleva-
men mänskligt liv kanske inte gör det.
Jorden behöver inte oss,
vi tillför inget som jag ser det.
Vi är parasiter.
Vi tar mycket utan att ersätta det.
Även om vi lyckas utrota oss själva,
genom vår girighet och dumhet,
kommer vår jord att överleva.

2 kommentarer:

  1. Ja, indianer är kloka,,, har alltid gillat deras tankesätt, kultur mm :-)

    SvaraRadera
  2. jag vet... du skulle varit där, det var så MAGISKT och en sån fantastisk kväll. Den kommer jag att minnas för alltid!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen