tisdag 6 november 2012

I en stad som känns som min..

.. sparar jag hjärtestunder att plocka fram de gråa dagarna.

I tre timmar på café Zenit när tisdagsförmiddagen tar sin början möter jag stjärnströsslaren Emma (som har bloggen Livskrafter). Våra livsvägar korsade varandra i bloggvärldens vindlande skog innan vi sedan träffades i verkliga livet.

Vårt samtal berör stora och små ämnen. Vi pratar coaching, kärlek och livet. När vi skiljs åt så känner jag alltid att det finns så mycket mer jag vill veta och diskutera. Det är härligt, ett möte att spara i hjärtat, nya tankar tar jag med mig att reflektera över och saker jag tror på som vi delar gläder mig på min väg.

Senare samma dag möter jag någon som känt mig hela livet, en av pedagogiska mammans vänner som alltid delar med sig av boktips, livsvisdom och snälla ord. Det är livets gåta att ha människor vid sin sida som stöttar en och delar livets upp och nedgångar.

Sista dagen innan jag lämnar så njuter jag Göteborgs innerstad, Haga och Linne. Jag förundras över hur snabbt man kan resa i tiden genom att besöka Kronhusbodarna som ligger ett stenkast från Nordstan, jag besöker en härlig atelje som förtjänar ett alldeles eget inlägg längre fram och sen njuter jag att känna att det här är min stad även om jag inte bor här längre. Det finns platser som är hemma även om man inte tillbringat större delen av sitt liv där. Det tre år som jag bodde här i en stad som fångade mig präglar mig än idag.

När tåget lämnar staden så bär jag med mig den i hjärtat. I återkomsten till huvudstaden möter mitt hjärta ännu en av sina städer.


29 kommentarer:

  1. Åh vad mycket glädje och fina minnen du får med dig till hjärtat!! Önskar dig en fin fortsättning på veckan! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma fina du.. jag samlar på de där fina stunderna.. minns en fin sådan med dig i gamla stan när vi träffades sist.
      Kramen

      Radera
  2. Så fine gleder og opplevelser!:)Hilsen Else Britt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbara stunder :) Tack för titten..

      Radera
  3. Åh, blir så glad av att läsa om din kärlek till din stad (men också att du återvänder till en annan av ditt hjärtas städer), om vacker vänskap och livslust. Livet är gott Liv och du ser, känner och lever det.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, livet är gott även de grå dagarna när man inte ser det.. för vännerna finns alltid där om man väljer dem med omsorg ♥

      Radera
  4. Härliga liv(et), härliga Gbg, härliga diskussioner och fantastiskt härliga du. Jag är så tacksam för vära härliga långa diskussioner med både substans och närvaro.

    Stor kram och jag hoppas vi ses snart igen
    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag med, så oerhört tacksam ♥. Önskar bara vi bodde närmre, då skulle du gärna få bli min mentor med all klokskap..

      Kramar från Liv

      Radera
  5. Men hej...nyfikenhet äter mig...Vad var det för atelje du besökte?...måste genast söka upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den presenteras i ett eget inlägg vilken dag som helst ♥

      Radera
  6. Det låter som om du haft några riktigt fina dagar i Göteborg (precis liksom jag hade i Stockholm)
    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag sannerligen. Tänk att vi bytte landsändar för en helg. Ha en fin vecka du med finaste Ellinor ♥

      Radera
    2. Vid ett annat tillfälle kanske vi hamnar i samma ände och då hade det varit väldigt trevligt att få chans att utbyta tankar om livet samt en och annan bra bok, över en stor kopp te :)

      Radera
    3. Det tycker jag vore väldigt trevligt :) Det gör vi!

      Radera
  7. Vad underbart att möta en stjärnströsslare! Och Göteborg är ju så mysigt, hurra för den utflykten :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stjärnströsslare ska man vara rädd om, Götebrog är magiskt ♥

      Radera
  8. men fina du, du har samma bild som jag på hjärtparaplyt från hjärtaffären på haga. :) Jag läser och förstår vad du menar i smått, för jag tokgillar göteborg trots att jag aldrig bott där. Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett härligt paraply.. ångrar nästan lite att jag inte köpte det.. tänk att möta regnet under ett hjärtetak.

      Kramar

      Radera
  9. Vilken fin tid du haft i Gtbg! Så många stunder att spara i hjärtat. Kan förstå den där känsla av att vara i "sin" stad. Kram och ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit magiskt och sagolikt.. Kramar

      Radera
  10. Samma sak här. När man tidigare jobbade i GBG var man mest irriterad av alla små saker som ting - stress, stress, hinner inte sa kaninen. Man glömde bort de där små fina fikan, underbara små butiker, dofterna ohc rörelsen som man bara hittar i en stor stad. GBG har en alldeles egen. Att bara sitta i järnvägsstationens fika på morgonen med sin fralla och caffe latte - det var ju på sitt sätt lyx.

    Att hitta själavänner är underbart. Vad våre livet utan dessa underbara människor som lyssnar och förstår - ibland avslutar din tanke - mening - innan du har hunnit komma till slut.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog väldigt vanligt.. och det finns ju så många små härliga platser att njuta på..

      Livets vänner är verkligen min största rikedom.

      Kramar från Liv

      Radera
  11. Vilken gåva att ha så fina vänner och att få dela magiska stunder ihop.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av mina största gåvor.

      Radera
  12. home is where I hang my heart!
    Vad är det med nyckelpigor.. nu blev jag nyfiken :)
    Dina uppmuntrande ord om mina skapelser gör mig jätteglad, tack söta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis.. angående nyckelpigorna så återkommer jag till dig och berättar.

      Kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen