onsdag 14 november 2012

Ni är deras ställföreträdande hopp..

.. säger vår handledare till mig och mina kollegor.

Ställföreträdande hopp. Ett sånt vackert uttryck. Att tro på den du möter de dagar personen själv inte har den förmågan. Att veta att de vi möter kan luta sig mot det eller hämta tillit hos oss de dagar det inte finner det i sig själva. Men bara tills dess att de finner sitt eget hopp och vågar tro på sin egen förmåga och att finna det liv de vill ha.

De personer jag möter dagligen i mitt arbete är mina sanna hjältar och förebilder när det gäller förändringar. Det är de som inspirerar mig och gör att jag numera tror att inget är omöjligt. Till er som inte vet vad jag arbetar med kanske jag ska berätta att jag är utbildad coach (och även beteendevetare). I mitt arbete ingår professionell coaching i en målgrupp där samtliga lider av psykisk ohälsa och komplex problematik.

De är inte coachingen som enda förändringsverktyg som står för vårt projekts fina resultat. Vi är ett team med olika kompetenser och det är helheten som skapar resultateten. Det är samverkan mellan olika insatser och tilltron till att förändringsprocesser kan vara parallella.

Mina fina hjältar är i mina ögon de sanna superhjältarna trots bristen på ovanliga superkrafter. En grupp unga människor där alla har eller har haft kontakt med psykiatrin och har tillbringa flera år utan sysselsättning av lika många orsaker som det är personer. De riskerar ett liv i utanförskap och har många gånger tappat tilltron till sig själva och sin egen förmåga.

Jag kan känna stolhet, förundran och ödmjukhet inför deras mod och styrka. Det är den sociala fobikern som kliver in på en gruppaktivitet trots ångestpåslaget, det är personen som helt plötsligt sträcker på sig och talar om att det finns en tilltro till framtiden eller att de faktiskt har nått sitt mål när det gäller sin självbild (som var en utopi när de skapade den med stort tvivel till att det skulle vara möjligt).

Det är hjälten som vissa inte ser utan de kanske ser en ung person som kanske gömmer sig under en stilig fasad, en stor mössa eller som inte möter din blick. I mina ögon har de vunnit en av livets viktigaste segrar genom att hitta styrkan i sig själva och då vågar gå en väg som de själv valt att vandra. De kanske fortfarande behöver stöd men de ser en möjlig väg framåt och att det kan klara det.

Jag och mina kollegor är kanske deras ställföreträdande hopp när de börjar hos oss men jag tror att egentligen att de är de som är mitt ställföreträdande hopp när det gäller att tro på förändringsmöjligheter och att inget är omöjligt. De gör de omöjliga möjligt och visar mig vägen. Vi kan alla vara varandras ställföreträdande hopp och vi kan alla behöva det de dagar vi inte själv kan finna det. Det är vackert tycker jag. Vi är ju alla en del av något större och behöver varandra. Som kloka Tage Danielsson uttryckte det:


En droppe droppad i livets älv, 
har ingen kraft att flyta själv. 
Det ställs ett krav på varenda droppe, 
hjälp till att hålla de andra oppe.


"It always seems impossible until it's done"

21 kommentarer:

  1. Åh kära du...Du har ett väldigt viktigt och betydelsefullt arbete. Vilken tur att ni finns!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Framförallt är det ett väldigt roligt jobb och jag är lyckligt lottad.

      Kramen

      Radera
  2. Fina Liv! Ditt hjärta och tro räcker så långt! De du träffas känner hopp för du förmedlar det! Tack för fina ord du delar! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja.. jag tror verkligen på dem och jag tror på att vi alla har en plats.

      Kram

      Radera
  3. Det är ett viktigt jobb du gör!
    ... och jag kanske skulle börja sy kläder i fullstorlek ;)
    .. nä tro inte det blir så bra, fast det vore kul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jag tror det skulle bli fint men samtidigt tycker jag om dina små pillriga skapelser..
      Kramar

      Radera
  4. Vilket fint arbete du utför! Viktigt och inspirerande! Jag använde ofta det fina citatet av Tage Danielsson, om livets älv, när jag arbetade som gymnasielärare. Jag fick det av en elev en gång på ett vackert papper :) Kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så vackert, fick det av min mamma :)

      Kramar

      Radera
  5. Ställföreträdande hopp...så himla fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det vackert och vi kan alla vara det för varandra :)

      Radera
  6. Åhhh vad härligt beskrivet! Tror att vi alla kan vara varandras ställföreträdande hopp, ibland är du stark och ibland jag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, vi turas om att vara det ställföreträdandet hoppet.. Kramen

      Radera
  7. Åh vilka tänkvärda rader av klokhet, närhet och medmänsklighet.
    Ställföreträdande hopp - vilken härlig benämning
    Tack och ha det bäst
    kram
    E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett bra uttryck! Det är ju vad vi medmänniskor är så många gånger utan att tänka på det.

      Kramar

      Radera
  8. Ställföreträdande hopp är ett vackert och viktigt ord. Tanken är fin..... Att bringa hopp till de som fattas det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det vackert.. och du har varit mitt ställföreträdande hopp många gånger då jag tvivlat på hur det kommer att gå.. jag hoppas även jag kan vara detsamma om du behöver det.

      Kramar

      Radera
  9. Min kära vän. Jag andas ut och ler. Varje ord är så sant. Du jobbar med unga personer. Där är förändringen mycket lättare än med äldre - hoppet och tillit för sig själv - realistisk självbild är lättare att hitta. Många av dessa ungdomar kanske har en bakgrund som inte har bjudit på så mycket tryghet. Tryghet - ett ord som är nyckeln till det mesta. Du och dina kollegor ger ordet tryghet tillsammans -och då kan förändring hända; mycket fort.

    Selma Lagerlöf svarade på frågan - vad är största lyckan i livet? ... Det är at tro på sig själf.

    Samtidigt - har varje människa som vi möter, något att ge till oss! Jag önskar att flera skulle se det. Om vi skulle betrakta världen med dessa ord, skulle världen se så annorlunda ut.

    Jag har inte så mycket annat säga än att "Keep on god working." Världen behöver flera människor som du. Som inte bara vill ha (kallar dessa människor för "måsar".) utan vill ge. Människor som har förstått att destå mera man ger, destå mera man får.

    Det som du gör, kan ha otroligt betydelse för dessa människor. Du kanske rent av räddar deras liv. Det är alldeles för många ungdomar som idag bara flyter och är insurrade i samhällets systemer - där ingen har tid att lyssna och resonera - utan blir skickat hem med en burk antidepressiva.

    Kram

    Önskar dig en fridfull söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nina, fina Nina.. vilka kloka ord och tack för din långa kommentar... och stor tacksamhet för de fina ord du skriver.

      Alla människor har sannerligen något att ge och något att lära oss. Vi kan alla vara varandras hopp och vi är alla viktiga.. jag får ge via mitt yrke men många ger i vardagen och det är så mycket värt. Jag tror att det gör världen till en vackrare och mer omtänksam plats.. ringar av hopp, omtanke, mod som sprider sig på vattnet.

      Kramar från Liv

      Radera
  10. Det är underbart att få se påvärlden med dina ögon genom din blogg. Du är en sann inspiratör💖 kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen