lördag 24 november 2012

Magic exists.

Who can doubt it, when there are rainbows and wildflowers, the music of the wind and the silence of the stars? Anyone who has loved has been touched by magic. It is such a simple and such an extraordinary part of the lives we live (Nora Roberts).

I vardagsmagins land är allt möjligt och under himlar av rosa fluff och glitter vandrar trollkarlar, magiker, Pippiprinsessor och dansande älvor omkring i vardagskläder. Vi är alla mirakel som fått livet till skänks och med våra egna trollspön kan vi skapa våra egna trollkonster. Vissa dagar lättare än andra.

I ett barns värld är allt möjligt, i många vuxnas värld har man istället fokus på omöjligheter. Men om vi påminner oss om att i förundran och hänförelse finns mycket magi att hämta. Likt ett tomtebloss flammar vardagsmagin till om vi väljer att tända den. I mötet med en annan människa kan det finnas dolda skatter att hämta och nytt skimmer som kan sprida sig över livet, även om det bara är för en stund så kan vi behöva just det så vi orkar med de mer vardagliga stunderna.

Med trollspöt på svaj, lekfullhet i steget och längtan efter att få besöka andra världar (om så bara i tanken) så finner jag en trollkarl. Eller är det kanske han som finner mig? Vi möts för en stund  om så bara i fantasin.

Du å jag Gandalf

10 kommentarer:

  1. Ja visst är det helt fantastiskt hur fantasin kan sättas igång...
    (ang. det där gamla fönstret hos mig)

    Upplever att väldigt många får sådana där funderingar när man ser gamla ödehus och gårdar på bild (eller på plats).

    Å jag känner det också tydligt vid en del gamla ställen som vi "smyger" runt och fotograferar.

    Ibland ser det ut som om de som bodde där bara helt plötsligt har gått ut genom dörren...för att aldrig komma tillbaka.
    En massa saker står kvar där de lämnades...

    Vemod är en av känslorna som jag känner då + det här med att fantasin sätts igång.

    Lördags-♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog stämma att vemod verkligen framkallar de tankarna.. jag kan ofta fundera när jag passerar gamla platser, byggnader etc (även i storstadsmiljöer) att vem har bott här, vem byggde det, hur var livet.. ibland önskar jag verkligen att jag var både osynlig och kunde resa i tiden..
      Kramar

      Radera
  2. Jag är så glad att jag funnit dig som förstår sådana saker. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag är väldigt glad att jag funnit dig :) Kramen

      Radera
  3. Vardagsmagi hittar man i nuet. Det finns øverallt. Vad ær kærlek om inte magi. Tro, Hopp och Kærlek. Tre stora ord, men det størsta ær Kærlek. Jag tror på dessa ord. Jag tror på tankens kraft. Jag tror på att vi kan styra vårt liv med tankarna. Att styra ær synonym før ordet "magi". Varje en av oss har ett trollspø - det ær upp till oss om vi anvænder det eller inte.

    Boken Alkemist ... dær huvudpersonen har i fickan två stenar. En vit och en svart. Den vita stenen symboliserar før egna medvetna val i livet. Svarta stenen ær det som vi har runt oss -att læmna beslutet till ødet. Jag bær i min ficka en vit sten, før att påminna mig om att det ær jag som styr - stenen ær mitt trollspø.

    Tack før ditt fina inlægg och kommentar hos mig. Dina text ger guldkant i livet.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nina, jag håller med dig.. på alla punkter.. för vardagsmagin finns verkligen överallt och jag tror också på tankens kraft och våra egna trollspön.

      Tänk att du har en vit sten som trollspö, vilken underbar idé <3. Älskar verkligen boken Alkemisten men nu är det några år sedan jag läste om den (för det har jag gjort några gånger) men känner nog att det börjar bli dags igen...

      Kramar

      Radera
    2. Haa haa - Alkemisten ær som en bibel før mig och ligger vid nattbordet ;) ... jag har en vana att læsa den då och då - men nu børjar det bli utantill læsning. Andra Coelhos bøcker har inte talat før mig lika mycket om inte en ... nu ær det stop i huvudet, men boken som var nyckel till att han blev førfattare - pilgrim någonting ...

      Annars - hurvas, jag har paus i bluggandet (mental trænare) - inte av egen vilja, men något tar emot. Tuffa frågor - man studrerar ju først och fræmst sig sjælv ... behøver lite peppar peppar - antar jag. Har du något øver ;) ? Nær man pausar, ær det svårt att komma igång igen ... jag måste nog tvinga mig till det. Har jag gjort det - så flyter det igen.

      Kram

      Radera
    3. Det är verkligen en av mina favoritböcker.. så dags att läsa om den. Efter att jag läste den första gången för massa år sedan så köpte jag en bunt och delade ut till nära och kära... de tyckte verkligen om den. Min mormor "tvingade" min morfar att läsa den, på den tiden läste han inte böcker.. men han älskade den också. Jag tror den engelska titeln är Pilgrimage och den fick jag som gåva och tycker också mycket om..

      Har massor av peppar över men skickar lite stjärnströssel istället.. jag tror att man ibland behöver de där pauserna. Sen får man se vad som kommer ur dem...

      Kramar från Liv

      Radera
  4. Fantasi är viktigare än kunskap, sägs det, och kan inget annat än hålla med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det har jag inte hört.. vad vackert och jag håller med...
      Kramar från Liv

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen