fredag 6 augusti 2010

Att varva ner tar tid ibland....

... inser jag idag när jag vaknar.

Det senaste året, månaden och vissa delar av livet kommer ikapp och gör att kroppen och knoppen har svårt att slappna av. Jag upptäcker att jag sitter och skriver "att göra listor" över oviktiga saker när jag är som mest ledig. Samtidigt får jag viss beslutsångest över vad av mina sommarmysiga saker jag ska välja, ska jag lyssna på sommarpratare, läsa böcker, bläddra i tidningar eller läsa bloggar. Roliga saker men inte när jag känner att jag har svårt att känna vad jag VILL.

Så då gör jag det som jag (numera) vet att jag behöver när det blir såhär. Jag hittar meditationer och föredrag på youtube som återkopplar mig till de tankar och värderingar som ligger till grund för min livssyn. Jag landar i naturen genom att vila i solen, promenera i strandkanten, lyssna på vågorna, känna morgondaggen mellan tårna och njuta av vinden som leker i mitt hår. Jag insuper smak och doft av den fantastiska mat som min mormor dukar fram. Jag ger och tar emot kärlek från mina katter. Andas in och andas ut. Jag lever här och nu.

En vän med skratt i rösten svär högljutt över "den virkade galningen" och får mig att le. Bloggpiraten är inte älskad av alla även om han/hon tror det. Min vän och jag pratar om livet och utbyter klokheter och oklokheter. Mina bara fötter leker i sanden och jag plockar vildhallon under vårt samtal, hon är så nära och samtidigt så långt borta.

I år gick jag in och arbetade en vecka mellan semesterveckorna, nästa år så tänker jag påminna mina kollegor om just det och se till att min semesterveckor hänger ihop. Stå upp för mina behov helt enkelt. Det var ett val jag gjorde, men nästa år så tänker jag inte kompromissa med det. En utmaning eftersom jag ibland hellre vill vara till lags men det är en lärdom att inte alltid vara det.

Jag är precis där jag ska vara. Det här är mitt lilla paradis. Här kopplar jag av och bara är. Mormor vill att jag ska säga till vad jag vill göra, men det är just ickegörandet som kontrast till ett aktivt storstadsliv som gör att just det här blir semester. Min kropp kommer att slappna av och min hjärna inse att den ska insupa livet i sköna, lugna klunkar. Lugnet finns inom mig hela tiden om jag bara släpper fram det, så det är där min fokus ligger nu. Nu tänker jag vila väl.

8 kommentarer:

  1. Vad klokt med meditation i naturen. Jag upptäckte förra året att det är bäst för mig att resa bort första semesterveckan för då varvar jag ner istället för att dra hemma och göra "alltdetdärsomväntatpåattbligjortpåsemestern":

    SvaraRadera
  2. Känner igen...

    Du är klok du som fokuserar på att göra ingenting just när du känner att det liksom surrar lite för mycket...där uppe i hjärnan.

    Sammanhängande semester är viktigt, men kanske att inte alla är medvetna om det. Bra om några vet och förmedlar det till andra, tänker jag.

    Så fortsätt att vara rädd om ditt inre Paradis - där i ditt yttre Paradis, hos mormor.

    Varma kvällshälsningar!

    SvaraRadera
  3. Suckar skönt när jag läser..insuper stillheten som du smittar av dig utav.
    Underbart. Visst är väl livet alldeles alldeles uuunderbart
    Hoppas vi ses snart
    (har skrivit ett svar till dig på min blogg)
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  4. Jag delade min semesester för andra året i rad. Det är väldigt skönt att jobba på sommaren har jag upptäckt. Det är "lagom" att göra, så jag hinner med annat som ligger i bakvatten; viktiga saker som utvecklingssamtal, kundrelationer och det som ligger mig mest om hjärtat: ordning och reda, röja, städa, organisera upp så att allt är på rätt plats.
    Helt underbart.

    SvaraRadera
  5. det är kloka tankar du förmedlar idag också, och det är bra att lyssna till sina behov, jag känner tvärt om att jag ska jobba mellan mina veckor nästa år, för sommaren blir längre då på något vis. Men visst, det tar tid att landa i nuet kramar och ha det så härligt på din semester!

    SvaraRadera
  6. Det är lite klurigt det där med att använda semestern mest optimalt. Jag trillar alltid dit på barnaktiviteter, måsten, borden och däremellan föröker jag smyga in egentid som ger återhämtning.

    Skönt att du har din guldplats där du kan andas ut och hämta upp.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen