torsdag 19 augusti 2010

Jag åker från ett hem till ett annat...

.. då jag lämnar mitt hem i Stockholm och åker till den plats i Dalarna där pedagogiska mamman bor.

Det är skönt att då och då lämna storstadsbruset bakom sig och bara vara på en vacker plats som känns som hemma samtidigt som jag lämnat den bakom mig. Tur att jag kan återvända ibland.

Jag har flera platser som känns som hemma för mig, miljöer där jag hör hemma på något vis. Det är resultatet av att pedagogiska mamman flyttat från en del av landet till en annan och sen har jag på egen hand flyttat vidare. Därför känns Gällivare, Gammelstad (Luleå), Häradsbygden (Leksand), Göteborg och Stockholm som mina hemorter i någon form. Det finns en anknytning där som inte enbart handlar om släktskap utan om någon form av trygghet på platsen. Det gör att jag känner mig lycklig över alla mina hemorter men samtidigt kan det finnas en hemlängtan som är svår att stilla då det alltid finns ett hem att längta till.

På senare år har mitt ursprung, vår familjehistoria och vad släkten bär med sig blivit viktigt för mig. Det känns som det är en del av den jag är och det jag bär med mig. Igår fick jag ett helt fantastiskt armband i posten, ett gammalt hantverk i ny tappning genom ett tennarmband som Stina (som bor just i Gällivare) har tillverkat till mig efter beställning. Det blir fint till mina höstklänningar och passar en liten Pippiprincessa som mig som gillar just de här färgerna. Jag har själv inte samiskt påbrå (även om det faktiskt händer att jag får frågan) men för mig blir det en fin påminnelse om det Lappland som jag bär inom mig och som är en del av mig.

Idag kryper jag dock till kojs en by som vilar i tystnad. Det känns skönt att vara här. Lugn, ro, vila och trygghet kännetecknar denna plats. Jag har vandrat på dessa grusvägar under större delen av min uppväxt, jag har gått i byskola här och jag har badat i byarnas alla tjärnar. Kvällen sveper in, jag somnar snart med vetskapen om att imorgon gryr en ny dag på alla mina hemplatser och var jag än är i livet så finns de alltid där.

10 kommentarer:

  1. Du verkar vara bra på att skapa dig själv tid. Och njuta av tiden du skapar.
    Avundsvärt.

    SvaraRadera
  2. Visst ÄR den så söt!!!
    Jag blev helt kär i den när hon visade mej och frågade om jag trodde att du kommer tycka om den. Jag tyckte den kändes som dej ;)

    STOR KRAM från Eva

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert hantverk!

    Precis "mina" färger också. ;)

    Tack för din fina stämningsfulla text - jag njuter av din förmåga av att få orden att flyta fram, så mjukt och fint...en njutning att läsa.

    Önskar dig fina dagar, som alltid!

    SvaraRadera
  4. ååå vad fint! hoppas du har det bra!

    SvaraRadera
  5. skönt att kunna känna sig hemma på flera ställen :)

    väldans fint armband!

    kramelikram

    SvaraRadera
  6. Jättesött armband.Passar Dig
    Ha det fint i Dalom
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  7. Härligt att ha många platser som känns hemma. Armbandet var bara så vackert, älskade sammansättningen.

    SvaraRadera
  8. Så härligt att du gillade armbandet! Jag blev själv förtjust i designen och skulle nog kunna tänka mig ett sådant själv också :)

    Det är så roligt att kunna glädja någon.

    Ha det så gott, kram Stina!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen