tisdag 10 augusti 2010

En av min mammas bästa vänner....

.. mailar den här bilden till mig på henne och mig för ganska så många år sedan.

Hon vill återlämna tröjan som jag bär på bilden och som hon stickat och sytt till mig men några år senare lånat eftersom den skulle vara en del av en vandringsutställning. Det var ju lite för länge sen för att jag ska minnas den och idag får jag historien bakom hur den kom till i mitten av 70-talet när hon gick på folkhögskola och ville sticka en traditionell delsbodräkttröja. Den lyckliga ägaren efter många timmars research och arbete blev lilla jag.

Vi ses idag inne i Luleå och tar en härlig promenad längs med vattnet, äter sushi och pratar om vad som hänt i våra (och våra familjers) liv sedan sist. När jag kommer hem så packar jag upp tröjan och den är alldeles fantastiskt. Vilket konstverk och vilka vackra detaljer! Mitt födelseår 1974 pryder också tröjan.

Nu får den följa med hem, kanske den får hänga framme tillsammans med livsstycket som är en gåva från en annan av min mammas vänner. Tänk vilka vackra gåvor livet ger, ibland när man minst anar.




5 kommentarer:

  1. vilken fin tröja, och vad roligt att få den till dig igen! Vilka överaskningar livet bjuder på ibland. Det är fantastist. Kramar och njut av dagen

    SvaraRadera
  2. Så omtänksamt av henne och vilket vackert hantverk tröjan är. Man blir ju glad bara man ser den och dessutom med affektionsvärde - för dig.

    Natti natti!

    SvaraRadera
  3. Åh herregud vilket mästerverk. Sååå vackert och välgjort. Fantastiskt kul för dig att spara också.

    Ha en fin onsdag
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  4. Vilken fin gåva och så roligt att få tillbaka den efter alla dessa år.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh vad vackert...vilka härliga minnen!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen