tisdag 8 juli 2008

Tacksamhet i vardagslivet...


En ritual som jag försöker varje dag (även om det inte alltid blir så) att minnas det jag är tacksam över och skriva ner det. Detta har jag gjort i några år nu och jag känner att mitt fokus har flyttats från att inte bara se det jag inte har eller det som inte är bra i mitt liv till att lägga märke till allt det jag har och uppskattar med livet och vardagen. Det gör att jag också lägger märke till alla de små saker i vardagen som jag tycker om som hur vinden susar i Svedmyraskogen eller hur skönt det är att komma hem.. och ibland är man bara tacksam över att den bedrövliga dagen är över och man kan krypa till kojs. Så till alla er som inte prövat rekommenderas detta varmt men det tar lite längre tid än en dag för att skifta fokus..

7 kommentarer:

  1. Jag började skriva för ett år sedan och jag tycker att jag efter ett tag la märke till mycket mer att vara tacksam för. Helt klart nyttigt! Tyvärr slarvar jag lite nuförtiden...

    SvaraRadera
  2. Visst är det nyttigt att tänka efter vad man är tacksam över. det är så lätt att glömma de bitarna och bara fokusera på det som är mindre bra.

    SvaraRadera
  3. Ja, det brukar jag också göra :-))

    SvaraRadera
  4. Hej Liv, oj vad mycket jag hade missat här! Du skriver mycket fint och tänkvärt!

    Tycker absolut som du, at man ska stanna upp och vara tacksam för saker som annars är självklara!

    Kram på dig//Linda

    SvaraRadera
  5. Ja det är viktigt att ta en andpaus och påminna sig om allt man är tacksam för.

    SvaraRadera
  6. Till er alla: Jag slarvar också en del med att skriva i perioder men man har ju fokuset kvar ändå känner jag eftersom man vant sig vid att vara tacksam. Men det ger ju större effekt att skriva. För mig har det haft en stor effekt...

    Kram på er alla. Hoppas ni har en härlig dag!

    SvaraRadera
  7. Tack själv! jag har också börjat..i en bok, men just nu ligger boken i mitt inre..dvs, jag spar det hos mig själv, försöker göra som jag skriver..öppna ögonen, öronen, känslorna, och lära mig känna tacksamheten, och leva med den..inte alltid så lätt alla dagar. Varm kram för dina tankar

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen