onsdag 23 december 2009

Julönskan med vita drömmar..

Snön ligger över skog och mark som ett hav av stjärnstoft. Det gnistrar och glimmar i gatlyktans sken. Jag kliver ut på det knarrande snötäcket, går några steg in i taxin och sen far vi genom stora staden. Färden går till centralstationen och väskan är fylld med böcker, kläder, klappar och champagne till det nya året. Katterna i sina burar och undrande vart härnäst?

Tåget åker genom vintervackert Sverige och anländer på sena kvällen till Leksands lilla gula stationshus. Pedagogiska mamman som välkomnar med varm kram. Hunden Ronja som hoppar högt av glädje. Somnar gott med kattvärme vid min sida.

Vintervit morgon med familjen. Böcker som packas upp och nystan av garn inhandlas. Min musikaliske bror kommer med värme, nya insikter och skaparlusta. Min kreativa syster nålbinder mössa som nog själva gårdstomten önskar sig. Skinkan griljeras, tryfflarna rullas och köttbullar steks under prat, skratt och gitarrspel. Saknad efter dem som inte är med oss i julstöket men glädje över dem som är det.

Jag gläds åt all den stjärnglans som jag ser hos många av de jag mött under året. Nu knackar julen på dörren dan före dan och uppmanar: önska, dröm, lek och älska de som bor i era hjärtan. EN RIKTIGT GOD OCH FRIDEFULL JUL tillönskar jag er alla från vårt röda hus inbäddat i vintervit snö mitt i Dalarnas famn. Kom ihåg att universum vore inte detsamma utan er.

10 kommentarer:

  1. Så himla fint skrivet; önska, röm lek och älska de som bor i våra hjärtan. Själv sitter jag och är rörd över att snön aldrig tycks sluta falla. Det känns fullkomligt magiskt.

    En riktigt riktigt fin jul- och nyårshelg önskar jag dig!

    SvaraRadera
  2. Du förmedlar en känsla av värmande julefrid med dina ord...tack snälla! Må din jul få bli precis så, fylld med drömmar och önskningar både för dig, och för de dina.

    En riktigt God Jul önskar jag dig, min kloka vän!

    Julekram också förstås...

    SvaraRadera
  3. Så otroligt vackert du skriver (som alltid).
    Jag hoppas att du hade en fin afton tillsammans med familjen och att kommande dagar blir lika fridfulla

    Stor kram och god fortsättning

    SvaraRadera
  4. Önskar dig en riktigt härlig julledighet!

    SvaraRadera
  5. hoppas att eran julafton varit finfin och att ni får en fortsatt fin julhelg!!!

    massor med kramelikramar
    Maria

    SvaraRadera
  6. God Jul till dig med underbara människa! Njut av familjevärmen, det är det enda jag gör de här dagarna. Laddar upp batterierna med kärlek från familjen så man orkar ta tag i nya året sedan. Kramar!

    SvaraRadera
  7. Ny Amis-tävling på min blogg, kanske är av intresse?

    SvaraRadera
  8. Så vackert skrivet Liv... Jag hoppas att du har haft en helt fantastisk jul och att du samlat energi för att snart ta tag i ett helt nytt år...spännande!
    Jag är tillbaka i huvudstaden nu och konstaterar återigen att jag faktiskt har två hem där jag känner mig trygg. Skön känsla.
    Ha en fortsatt skön ledighet! Stor kram!

    SvaraRadera
  9. En riktigt fin fortsättning på Julen önskar jag dig.
    Kram Lallis

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen