lördag 19 december 2009

Snöflingorna dalar..

.. över det kalla, vinterlika Stockholm.

En vän som kommer på spontanbesök från fjärran land. Han lagar quesadillas till frukost åt oss och vi pratar om livet. Enighet i många frågor men i andra ger han mig insikter och vissa saker ifrågasätter jag. Vår vänskap som växte fram i barndomen då vi skrev korta brev på knagglig engelska men det dröjde många år innan vi sågs i verkliga livet. Vi hade båda hunnit bli 29 år.

Han har besökt mig många gånger men jag drömmer fortfarande om att besöka hans hemland Mexico vilket han just återvänt till efter att ha levt i Oxford i flera år. Vi är mer lika än olika trots att vi är uppväxta i olika länder, han är uppväxt i en storstad som har fler invånare än hela Sverige och jag är uppvuxen på landsbygden. Jag gläds med hans framgångar i livet och han gläds med mina. Vi delade med oss av våra drömmar och kulturer som barn och nu gör vi det som vuxna. Vänskap är sannerligen bland det jag värderar högst i livet. Över en kopp thé så ger han mig ett manligt perspektiv som jag tacksamt tar emot just nu.

Snöflingorna fortsätter dala, lika på ytan men nån har berättat för mig att alla är unika. Precis som oss människor, lika och olika på en gång. Vintern bäddar in mig i mörker och ljus på samma gång. Snart så tänds stjärnorna även om jag inte ser dem och jag tänker på det som står på den fina tavlan jag fick i julswappen.

Sikta på månen, även om du missar så landar du bland stjärnorna.

Nån som hakar på mot månen? Jag dansar vidare i livet med snöstjärnor virvlande kring hela mig och med vännerna vid min sida som lyser upp min väg. Så egentligen har jag redan landat bland stjärnorna.


7 kommentarer:

  1. vad fantastiskt att få ha en sån vän! :) och tack för att du delar med dig till oss! Jag hänger gärna med mot månen...:) här singlar stjärneströssel ner i form av flingor av snö! kraaaaaaaaaam och vi ses snart också :) det ser jag fram emot! kraaaaaaaaamar igen

    SvaraRadera
  2. Vänner berikar verkligen på många sätt; de bidrar alla med just sitt egna lilla extra.
    Låter som en fin vän du har och det var roligt att höra att ni hållit kontakten så länge!
    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får en mysig 4:e advent idag! Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken vän. Mexico måste du besöka. Reste runt där för många årsedan i endast ryggsäck. Kram

    SvaraRadera
  5. Nej, jag orkar inte sikta, eller spänna bågen mer. Mitt liv får vara det som jag kallar det "lilla livet".

    Så är det och så får det bli...

    Passar på att önska dig en riktigt fin och God Jul Vida! I fall vi inte "ses" på ett tag framöver.

    SvaraRadera
  6. Vilket fint motto. Det ska jag också ta med mig.

    SvaraRadera
  7. Jag hänger på till månen.

    Manliga perspektiv på saker som händer är alltid lika bra. En chans att få se saker på ett annat sätt och få en annan vinkel är berikande.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen