onsdag 16 december 2009

Min oerhörda styrka

... kombinerad med min sårbarhet och bräcklighet är det som gör mig till människa.

Jag är övertygad om att du som läser det också besitter just det. Dagligen förvånas jag över de styrkor som de människor jag träffar såväl privat som i mitt arbete. Men styrka utan sårbarhet blir hårdhet och sårbarhet utan styrka blir uppgivenhet och jag är övertygad om att de i de flesta fall går hand i hand.

Vad ser du hos dig själv och andra? Kan du se dina styrkor? Kan du erkänna din sårbarhet? Är du rädd om andras känslor? Är de rädd om dina? Uppmärksammar du styrkan eller ifrågasätter du den?

Min inneboende styrka och min fasta förankring i jorden förvånar mig ibland. Ibland kan jag inte se den och ibland är den mer än tydlig. Min sårbarhet är inte alltid en styrka medan den i andra lägen faktiskt är just det. Glöm inte att er egen styrka eller andras finns där även när ni inte ser den. Ett grässtrå böjer sig lätt i vinden och ändå kan det spira upp genom asfalt med sin växtkraft.

Lev livet levande säger jag lite då och då. Att göra just det innebär att vi i vissa situationer blir sårbara men även att vi ibland måste våga vara starka eller stå upp för saker vi tror på. När vi utmanar oss själva så är vi både och. För att kunna vara modig krävs en gnutta rädsla men även att man samlar sin styrka och vågar ta ett steg för att möta sina rädslor.

Under en promenad på en lavastenstrand på Hawaii hittar jag vita hjärtan och påminns om att miljontals vattendroppar tillsammans kan slipa den en hård sten till den vackraste av symboler. För är inte hjärtat just det? Vår styrka och sårbarhet i sin renaste form.

7 kommentarer:

  1. Vilket klokt inlägg, och vilka underbara hjärtan! Och jag tror att jag ser mina styrkor väl, och även min sårbarhet. Jag vågar att vara jag helt enkelt, med allt vad det innebär av rädslor och styrkor.
    Kramar till dig, och min "lilla" knöl är förmodligen en inflammation sen av något gammalt skräp, eller inflammerad hårsäck.

    SvaraRadera
  2. Vackra ord och vackra hjärtan! Sköt om dej! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har nog lättare att se andra människors styrkor och fina egenskap, snarare än mina egna. I det stora hela är det lättare att bry sig om och värna om alla människor. Ibland blir det ett sätt att tränga undan sina egna behov (på gott och ont)

    Stor kram

    SvaraRadera
  4. Kära HJÄRT-anes vad jag mår bra av att titta in hos dig.

    Tack för din förmåga att fånga mina tankar.
    Tack för vackra vita hjärtan.

    Jag tror minsann jag hjärtan dig på nåt sätt!

    Varm kram!

    SvaraRadera
  5. Vårt förakt för svaghet år ständigt närvarande. Mobbing, invandrarhat, kvinnohat - allt det som visar hur gärna vi vill angripa den svagare är skrämmande.
    Vi behöver verkligen fler människor som dig.

    SvaraRadera
  6. Goder morgon
    Så härligt kloka ord som jag tar till mig och suger på en stund här på lördagsmorgonen.
    Ha en fin helg söta du
    kramar
    Emma

    SvaraRadera
  7. Det finns så mycket att läsa & upptäcka i din blogg. Den ger mej DET, bättre än alla "må bra böcker" man kan uppbringa!

    Tycker verkligen om dina ord.
    Detta inlägg om hjärtan, bara myser! Kloka och sanna ord.

    Varm kram från Eva

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen