måndag 14 juni 2010

Böcker lästa i Maj


Filosofiska söndagsklubben av Alexander McCall Smith

En talbok jag fått låna av en vän. Jag älskar att lyssna på talböcker när jag promenerar, städar eller vilar. Borde göra det oftare. Denna var helt ok men mitt betyg blir inte högre än så.

Lyckan är en sällsam fågel av Anna Gavalda

En besvikelse faktiskt för hon har skrivit andra böcker som jag verkligen tycker om, som t.ex "tillsammans är man mindre ensam" som är en favoritbok. Det tog tid att komma igenom den och jag fastnade inte för karaktärerna. Den fängslade mig inte helt enkelt.


Brainrules: 12 principles for thriving and surviving at work, home and school av John Medina
En bok som jag läste för drygt ett år sedan och som jag nu läste om eftersom jag tycker den är jätteintressant. Den handlar om vad hjärnforskningen säger om vår hjärna. Vi vet mindre om den än vad vi vet om universum enligt författaren och det tycker jag är oerhört fascinerande

Dewey - the small-town library cat that touched the world av Vicky Byron
Ett impulsinköp på Milanos flygplats som är den sanna berättelsen om en katt som nästan ihjälfrusen hittades i boklådan på ett bibliotek. Lättläst, underhållande och en och en annan tår föll längs med kinden ibland.

Kärlekens många ansikten av Richard Carlson och Benjamin Shield
En mängd författare, vägledare och föreläsare har fått skriva sina syn på kärlek. Vissa av texterna berör mig mer än andra och när jag läser en del så håller jag med i varje ord.

Gränslös kärlek - österländsk visdom i vardagen av Ed & Deb Shapiro
En gåva från min vän K som tyckte att du måste bara läsa den här. Jag sträckläste, mediterade och blev väldigt förundrad men framförallt så klev den rakt in i mitt hjärta och jag kommer att läsa om den. Ett klart boktips om du är intresserad av livets stora frågor, andlighet, buddism och enkelheten i kärlek.

Pippipower av Gitte Jörgensen
Jag ÄLSKAR den här boken. Jag bara slukade varje ord, bild och läste den med kärlek. Som jag skrev tidigare så önskade jag att jag själv skrivit denna bok och lyft fram Pippi som en kvinnlig förebild men nu får jag njuta av att Gitte gjort den. Jag har redan gett bort den i fler exemplar och kommer fortsätta göra det för bra saker ska man sprida. Jag kommer definitivt att läsa om den och jag kommer att använda den i mitt arbete som coach.


(bilden är från en bokhandel i Barcelona, jag fascineras alltid av alla svenska författare som finns representerade såsom Stieg Larsson, Camilla Läckberg, Mankell, Kepler etc).

3 kommentarer:

  1. Goder morgon sötis....Nu blev jag så sugen på Gränslös kärlek - österländsk visdom i vardagen av Ed & Deb Shapiro. Den kommer att hamna på att läsa-listan. Beträffande Lyckan är en sällsam fågel så håller jag fortfarande på med en och kommer liksom inte in i den. Det är INTE likt mig när det gäller Anna Gavalda ¨så jag håller med dig...men jag ska läsa färdigt den.
    Pippi Power är så klart UNDERBAR neligt min mening också
    kram

    SvaraRadera
  2. Åter igen är det en härlig blandning av böcker du presenterar. Alltid finner jag något bekant men likväl många nya uppslag.
    Det är så härligt med böcker och den värld vi genom dem får till låns.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så härligt med nya lästips =) Jag får vara "motvalls kärring" när det Lyckan är en sällsam fågel. Jag tyckte mycket om den. Kanske för att jag sträckläste den under ett par sjukdagar. Men jag håller med om att Tillsammans är man mindre ensam var bättre. Tack igen för en underbar fredagkväll! Kramar...

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen