lördag 26 juni 2010

Receptet på en lyckad midsommardag....

lyder för mig på följande vis... midsommardaglsycka är:

... att vakna utvilad efter en skön natts sömn och mötas av några av de människor jag älskar mest.

... att få nykokt hjortronsylt i filen och jokkmokkskorv på smörgåsen.

... att titta på visualiseringsvideo från The secret.

... att göra sin friskgymnastik på trappen till stugan och höra vågorna från Luleälven slå in blandas med humlors surr.

... att få vandra i strandkanten och få sand mellan tårna och vara på en av de platser som för mig är hemma, trygghet, familjehistoria och vila.

... att blicka tillbaka på ett intensivt år som passerat sen förra midsommardagen och känna tillit, kärlek och ett lugn. Allt känns bra.

... att hitta en okänd blomma som jag inte tror jag sett förut.

... att ligga lojt i solen och läsa mormors "Hemmets journal", då är det verkligen sommarledigt.

... att promenera i ett sommarvackert Gammelstad bland röda kyrkstugor och plocka ängsklockor, blåklockor och prästkragar på vägen hem.

... att få en komplimang för min rosa tyllklänning.

... att tänka på en älskad bror som fyller 26 idag (vilket jag tidigare skrivit om här och här).

... att få lyssna på årets första sommarpratare i form av Annika Sörenstam och veta att nu börjar sommarprataräventyret. Jag lyssnar på ALLA och många av dem flera gånger om. Jag älskar det programmet. Dagens program var lite väl golfinriktat för min privata smak men det är ju blandningen jag gillar och jag är övertygad om att mer sportintresserade personer tycker det var jätteintressant.

... att skriva tankar i min egna processbok och förbereda ett collage som ska finnas i den.

... att få äta mormors goda kasslergratäng.

... att ta en fika på hägnan.

... att överbliven smörgåstårta från igår.

... att få sms från en snäll kattvakt att missarna är vattnade (som jag brukar säga).

... att visa delfinfilmen från när jag simmade med vilda delfiner på Big Island (Hawaii) och äta jordgubbar med vispgrädde samtidigt.

... att spela kortspelet jambalaya och vinna två gånger (varav den ena med rekordpoäng) för att åka på storstryk (återigen rekordpoäng men inte av det positiva slaget).

... att i midnattssol och vind som susar göra friskgymnastik som avslutning på en dag fylld med sköna stunder, lugn och bara vara känsla.


(det här är blomman jag hittade, nån som vet vad den heter?)

6 kommentarer:

  1. En mycket värdefull dag!
    Vet du när ja gick Hornsgatan ner igår såg jag den blå tavlan i ett skyltfönster! Hur sjukt är inte det? Men antingen har du fotat den där eller är den massproducerad(vilket vore trist) vet du?
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Tror det är Älggräs du hittat. Luktar den gott? Av Älggräs kan man göra en god saft som påminner om Fläderblomssaft.
    Är med dej uppe i Gammel med alla mina sinnen.
    Kram MaMarina

    SvaraRadera
  3. Jag säger bara en sak - VILKEN härlig början på en fantastisk sommar. Underbart
    Jag lyssnade på Eva Dahlgrens sommarprateri igår och detgillades av mig i alla fall
    Ha det bäst
    kramar
    Emma

    SvaraRadera
  4. Valeriana-vänderot är det ju. Vi har ju en vid vår vattentunna. Enligt gammal folktro vände häxorna vid den. Te på den sägs lugna.
    Ma

    SvaraRadera
  5. låter som alldeles alldeles underbart :D

    kram

    SvaraRadera
  6. Ja, det låter sannerligen som en helt underbar dag. Skönt att faktiskt ta sig tid att se och uppskatta alla dessa små ting!
    Stor kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen