torsdag 18 september 2008

Torsdagstankar från ett torsdagsbarn...

En torsdag med coachkurs, möte med övningsklient, insikter, utsikter och tillit. Skön dag med andra ord men är lite trött nu. Kommer att sova gott inatt, men jag har lovat att skriva i tacksamhetsdagboken för jag har slarvat med det på senaste tiden (även om tacksamheten numera är ständigt närvarande på något vis).

Nyligen läste jag en fantastisk bok som Chissra tipsat mig om nämligen Lyckan, kärleken och meningen med livet (eller den mer rättvisande engelska titeln som är eat, pray love: one womans search) av Elizabeth Gilbert. Den kommer jag att läsa om och ta med mig insikter ifrån. För mig kom den helt rätt i tiden och för en backpackersjäl så är det skönt att följa hennes yttre och inre resa.

Bland annat så nämns förbigående karaktären av ett torsdagsbarn (vilket jag är) enligt Balinesisk tro. Dels är jag tydligen beskyddad av Shiva förstöraren, de vägledande andarna är tigern och lejonet. Torsdagens träd är bayanen och fågeln är påfågel. Hade inte en aning om detta! Men mest full i fniss blir jag när jag läser beskrivningen av ett torsdagsbarn som alltid pratar först och avbryter alla andra, kan vara aggressiv, brukar se bra ut och har en allmänt hygglig karaktär med utmärkt minne och en önskan att hjälpa andra.

Nåja, kan ju bara säga att ganska mycket stämmer in men vissa saker mer än andra... roligt att läsa var det i alla fall.

Dags att börja runda av nu så att jag kan sova gott och sedan ha en ny spännande dag framför mig när jag går ut genom dörren. Eller Make my day som jag brukar säga till mig själv! För jag målar ju min egen värld med mina tankar...

11 kommentarer:

  1. Hej !
    Låter härligt att vara ett torsdagsbarn. Själv är jag född en tisdag, undrar vad det säger om mig...
    Ha det gott, kram Madde

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där med att tacksamheten är ständigt närvarande numera. Den genomsyrar allt. Tacksamheten över Livet, helt enkelt. Kramar från lördagsbarnet Eremitha

    SvaraRadera
  3. Du är ett vackert Torsdagsbarn tycker jag :-)

    SvaraRadera
  4. Låter som en härlig dag....
    Blir kul att du föjer med på deeksha...
    Kram
    Chissra

    SvaraRadera
  5. Hej och god morgon Vida

    Alltid lika kul att läsa dina inlägg.
    Torsdagsbarn ??...jaha ja...intressant ! Undrar vad jag är född på för veckodag då..det vet jag faktiskt inte. Kul grej ;-)

    Tack för boktipset och ha en fin
    dag
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  6. Jag är oxå torsdagsbarn, men jag missade det i boken. Som jag tyckte om men som var lite väl klämkäck tyckte jag.

    Jag är inte alltid heller så himla bra på att kommentera, men jag läser med hjärna och hjärta.

    kram

    SvaraRadera
  7. Båda mina barn är Torsdagsbarn :-)

    SvaraRadera
  8. Hoppas att du har många härliga färger under din dag. Visst skapar vi våra egna dagar även om det ibland inte känns så men vi väljer vår tolkning av dagen och det är kan vara ett val merllan grådis eller sprakande färgkaskader.

    SvaraRadera
  9. Ja du mitt torsdagsbarn när jag läser din blogg och det som står skrivet på bänken inser jag att du ständigt berikar mitt liv genom att "måla hela världen" med dina goa och kärleksfulla ord, tankar och handlingar. Stor kram Mamarina

    SvaraRadera
  10. jag vet inte ens vilken veckodag jag är född... säkert en måndag..
    Vilken härlig bänk, för visst är det en bänk.. fint målat!

    SvaraRadera
  11. Madde: Det undrar jag med! Det var ju så synd att det inte stod om de andra dagarna.

    Skeppsfrun Eremitha: Att känna tacksamhet har förändrat hela min vardag.. hmm.. undrar vad Söndagsbarn är.

    Anonym: Och du är söt du med min lilla skärmflygare :)

    Anonyma jag: Klart jag ska. Allt nytt behöver ju testas!

    Livskrafter: Likewise ;)

    Malve: Nej, det är lätt att missa. Men jag läste det och tyckte det var lite kul. Läste ditt omdöme på din bokblogg. För min del kom den rätt i tiden och även om den var skriven lättillgängligt så kände jag att hon berörde privata ämnen. Men det är ju det som är så fantastiskt spännande, att man kan tolka böcker så oerhört olika.

    Vindens melodi: Ojdå, får du någonsin komma till tals (det där stämmer nämligen så superbra på mig).

    Maria: Min dag har varit färgsprakande och insiktsfull. Helt fantastisk.

    Mamarina: Världens underbaraste mamma! Jag tänker fortsätta måla världen hela världen till dig och andra. Jag tror att jag brås på dig i mycket och framförallt när det gäller kärlek och omtanke. Tack för allt du gett mig och fortfarande ger mig. Du är fantastisk!

    Matte: Visst är det en bänk! Någon har målat över en grön vardaglig bänk som står placerad längs med Årstaviken (på promenadstråket mellan skanstull och hornstull). Sådant gör mig glad!

    Kramar till er alla!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen