tisdag 13 mars 2012

Sammanfattning över händelser och lästa böcker Februari 2012

Februaris 29 dagar var fyllda med äventyr, företagstankar och ett kliv ut ur bloggarderoben:

* Jag blir tillfrågad av fantastiska Emma om jag vill bli intervjuad som inspiratör på hennes blogg. Jag tackar ja och för första gången så tar jag steget fullt ut ur bloggarderoben och visar vem jag är i det HÄR inlägget.

* Jag filosoferar kring att vi alla är hela och inte behöver fixas.

* Min enskilda namnet får namnet "The adventure of life" och det här året kommer jag att fokusera på hur jag vill utveckla firman.

*Min vän K har önskat en rubrik om Pippi som inte vill bliva stur och mina tankar kring det resulterar i det HÄR inlägget.

* Jag har en halvdag med Laura Bushnell. Lär mig en del, påminns om saker jag tror på men jag håller inte med i allt hon säger.

* Jag tar en välbehövlig semester och åker till Thailand.

* I Thailand utforskar jag Baen Saeng som inte är så vana vid turister.  Vi njuter kritvit strand på Koh Samet och jag återser en jorden runt vän i Bangkok. 

* Pojken med stjärnögonen får en efterlängtad lillasyster och jag känner mig nära och långt borta på en gång när sms:et når mig i Thailand.

* Efter två härliga veckor kommer jag hem med en jetlag och snygga skor i bagaget och många minnen och insikter.

Jag hoppas att kvinnorna numera passar på att ta för sig så mycket mer än malmedel och  att fria på skottårsdagen.


Böcker lästa under Februari:

The Sanctuary av Raymond Khoury
En bok som kräver koncentration för att man ska hänga med i alla vändningar. En bladvändare när jag väl kom in i den. Var trött när jag började läsa den och därför tog det tid, jag behöver vara på alerten när jag läser det.

Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury
Ännu en bra bok av samma författare som ovan, många gånger läser jag den med hjärtat i halsgropen och undran om vad som ska hända härnäst och var den kommer att sluta.

Mörka strömmar av Arnadur Ilradson
En deckare som utspelas på Island. Semestertider verkar bli deckartider den här månaden och när man läser så många i samma genre så blir det automatiskt att de jämförs. Boken lyfter moraliska dilemman och livet på en ö och på landsbygden där man utformar sina egna regler. Den här boken hamnar under ok-betyget. Jag gillar dock att befinna mig på Island i tanken. Där har jag aldrig varit i verkliga livet.

Pepparkakshuset av Carin Gerhardsen
En bra deckare som jag sträckläser.

Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen
Ännu en deckare av samma författare, men denna tycker jag inte är riktigt lika bra som den första delen av serien.

Skammens boning av Doris Dahlin
En barndomsskildring och tillbakablick som öppnar upp författarens förståelse för sig själv. Lite för spretig för min smak och den griper mig inte.

Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt
En välskriven kriminalroman. Jag tycker om hennes berättarsätt.

Ödets hav av Elisabeth Nemert
Det här är en författare jag upptäckte när jag läste en fantastisk bok av henne för några månader sedan som hette "Bortom stjärnan". Även den här tyckte jag om även om den inte fullt ut var lika bra som den tidigare. Jag gillar hennes personporträtt och sätt att berätta en berättelse.

Eunuckens gåta.Yashim -detektiven i Istanbul av Jason Godwin
En deckarroman som utspelar sig i Istanbul. Jag som besökt staden befinner mig där i gränderna men storyn och karaktärerna i sig fångar inte mig.





9 kommentarer:

  1. Go förmiddag

    Kommer spontant att tänka på låten "Du är inte trasig" av Kapten Röd. Den säger så mycket. Älskar kaptenen och alla hans substansfulla budskap
    Vilke otroligt händelsrik månad att spara likt en diamant i minnesbanken

    Reagerar lite över så många deckarinspirerade böcker. Medvetet eller omedvetet?
    Kram och ha det bäst
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den låten är underbar!!

      Haha, deckarna är medvetet.. semesterläsning som jag inte känner att jag behöver släpa med mig hem. Avkoppling för mig helt enkelt..

      Kramen från Liv

      Radera
  2. Tycker det är intressant att du sammanfattar månad du haft... kanske något att själv prova på. Kram

    SvaraRadera
  3. Söderenbytjejen15 mars 2012 kl. 00:23

    Hallå du!
    Vicken månad!!
    Du har verkligen legat i men det känns ändå inte stressat.
    Det är härligt att följa dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stressigt har det verkligen inte varit, men händelsefyllt och härligt :)
      Tack för att du tycker det, du har själv ingen blogg?

      /Liv

      Radera
  4. Svar
    1. Ja, min relation till februari (och november) kan vara sisådär så därför känns det bra att jag nu arbetat lite på vår relation :)

      Radera
  5. Väldigt mycket deckare här ;) Till skillnad från de flesta andra, är jag inte alls förtjust i den genren och läser det därför ytterst sällan. Tycker dock väldigt mycket om dina bokresuméer och får alltid fina tips.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semester = deckare för mig ofta.. kul att du tycker om bokresumeerna, de är lite trista att skriva men en bra påminnelse för mig själv.

      Kramen

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen