lördag 25 augusti 2012

Livstankar i Livs tankar..



... skriver jag som bildtext på Instagram till denna bild. Det låter som en boktitel skriver en vän. Det har hon faktiskt rätt i, tar och behåller den titeln i fantasin så länge.

Bilden togs för att jag skulle minnas startskottet till något viktigt på min personliga resa. Jag och vännen K bestämde nämligen för ett tag sedan att vi ska ha "personlig utvecklings träffar". Vi är båda coacher och beteendevetare med samma syn på mycket i livet och framför allt är vi vänner. Så vi bestämde oss för att träffas var 3-4:e vecka för att stötta varandra i det vi vill ha fokus på i livet. Idag var första träffen och det känns spännande att få ta del av hennes process och ha henne med på min resa.

"Alla bra coacher har en coach" sa mina lärare när jag läste till coach. Det där har jag anammat och bytt tjänster med en gammal kursare vilket varit oerhört nyttigt. Tanken med det här är detsamma men med vänskapsinslaget och inte strikt coaching. Effekten av att man vet att någon kommer att kolla hur det gått med det man lovat utföra, tänka på, hålla i fokus etc. kan vara större än vad man tror.

Detta är ett billigt och roligt sätt om man vill arbeta med sig själv men inte har lust, tid, råd att gå till en utomstående för att göra det.Så om du lockas av något liknande, leta då reda på en vän som har samma behov, intresse, lust. Skapa era egna ramar och kör igång. Vem vet var ni hamnar?

Life is compared to a voyage 
står det på boken jag valt att använda till våra träffar.
Den texten passar ytterligt såväl min livssyn som våra träffar. 


12 kommentarer:

  1. Vilken inspirerande titel på boken men också på att byta tjänster så. Du är ju en klok kvinna och fin vän. Vi måste ses snart.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart vi ska ses :) Älskar att byta tjänster.. det är ett så roligt sätt att få ett rikare liv.
      Kramar

      Radera
  2. Att bolla med någon annan, är otroligt givande!
    Nästan ett "måste". Det är i möte med andra som
    vårt perspektiv vidgas :) Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag verkligen med dig.. och kul att vi tog det till ett strukturerat sätt blandat med vänskapsfika..
      Kramen

      Radera
  3. Jätteviktigt!! Det gör vi inom vårt företag och det är guld värt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen :) Man hittar nya svar och lösningar då..

      kramar

      Radera
  4. Smart, men visst du var smart ;) hör av dig om bloggen så ska vi lösa saken :)Nu är jag ju hemmavid kramis..

    SvaraRadera
  5. Jag vet att jag sagt det till dig förut, men jag säger det igen - varje gång jag läser om ditt arbete tänker jag att en coach är någonting jag borde investera i...skall bara få den berömda "tummen ur"
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du den dagen du känner det är tillräckligt viktigt.
      kramelikram

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen