fredag 17 augusti 2012

Fredag...

.. med saker som påminner mig om viktigheter och oviktigheter i livet.

Make my day.



.. står det på min skylt innanför dörren, det är det sista jag ser innan jag kliver ut i livet och i dagen. En påminnelse om att jag ska göra det bästa av dagen. Med morgonpromenaden under mina fötter så kliver jag i skogen, njuter dess dofter och låter kropp och tanke vakna i lugn och ro.

Bland tomtar och körsbärsblom...



.. arbetar jag. De står på mitt skrivbord. Körsbärsblomstavlan köpte jag under min arbetslöshet i syfte att ha den på mitt jobb skrivbord när jag fick jobb, som en påminnelse om vilken känsla jag ville ha på jobbet. Nu påminner den mig om hur viktigt det var för mig att våga lita på mitt beslut, säga nej, följa en dröm och sen säga ja till magkänslan. Trollet fanns på mitt jobb och jag tyckte bara att det med sin fulsnygghet passade bra hos mig.

Förlängd Emil-lycka kryddad med lite First Aid Kit...

 

 .. sprider sig i min kropp när jag får tipset om denna härliga video från en gemytlig person på facebook. Konserten och mellansnacket i tisdags kan fortfarande fylla mig med en härlig känsla. Nu har jag hans skiva med mellansnack på spotify för att kunna lyssna på hans ordkonst. 

Den största av gåvor..
.. får jag vid arbetsdagens slut då någon vi arbetat med kommer in och berättar om sitt liv. Bjuder på en stund där han visar att det han själv trodde var omöjligt är möjligt. Hur han lyser upp ett rum. En stund där jag påminns om storheten om att det du gör verkligen kan betyda något för en annan människa. Jag tror att vi alla kan göra en skillnad, oavsett om vi inser det i stunden eller ej. Jag gör det i mitt arbete, men jag tror likväl du kan göra det för en främling, en vän, en förälder, ett barn eller kanske dig själv. 

I väntan på en försenad buss hittar jag en trio i rosa...



... som jag tycker om. Skor som får mig att stå stadigt i livet och på jorden, en älva som påminner om lekfullhet, natur och vardagsmagi.. sen naglarna, bara för att det är snyggt.

Jag älskar dig.. 



.. skriker han till mig när han kommer studsande över gräsmattan. Den lilla pojken med stjärnögonen vars blick jag mötte första gången när han var fyra dagar. Han som frågar, undrar och filosoferar. Han berättar historier, plockar några hallon och leker samtidigt som jag plockar krusbär från generösa vännens K's buske för att frysa in och njuta i smoothies om morgonen. Jag älskar dig. Han uttalar orden så lätt och jag uttalar dem lika lätt tillbaka. 

Du vet aldrig när du möter något oväntat..


.. som en rastafarikiosk med försäljning. Där reagge  leker bland näckrosblad och pilens löv vid årstaviken.

Insvept i en sommarkväll..



.. äter jag middag med vännen. Sen promenerar vi i två och en halv timme. Längs med årstaviken, över långholmen, genom rålambshovsparken, över broar och avslutar sedan promenaden i Abrahamsberg. Många tankar, skratt och steg hinner vi lägga bakom oss. Vår kärlek till livet, tankar, samtal, promenader och naturen förenade i en stund en fredag i augusti.

Under stjärnorna.. 
.. lämnar jag tunnelbanan och återvänder hem till Svedmyralyan och gammelkatten som väntar med kärlek. Idag gjorde jag dagen. Imorgon väntar en annan dag.

16 kommentarer:

  1. H ä r l i g t!

    Å så många fina bilder.

    Glada & Varma ÖSregnshälsningar!

    ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen om bilderna från en sann fotograf.

      Kramar från ett Stockholm som bjudit både sol och regn precis som sig bör.

      Kramen från Liv

      Radera
  2. ja hjärtat blir fyllt av värme när man fått dagar som du beskriver. Varmaste kramar och en önskan ön en lika fin morgondag som idag....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det fick jag om än i en liten annan karaktär.
      Kramar

      Radera
  3. Låter som en dag att minnas i hjärtat. Ett minne att plocka fram och suga på långt långt därefter
    Kram och ha en underbar lördag
    Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag att göra, det var därför jag ville nedteckna den så att den finns i minnet i bilder också.

      Kramen

      Radera
  4. Vilken underbar dag du hade, jag är med dig när du beskriver så fint hur du vandrar genom livet. Tack och kram. Ha en fin lördag nu också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det. Härligt att du vandrar med mig i tanken under min dag.
      Kramelikram

      Radera
  5. En sån dag med värme och kärlek. Så härligt du beskrivit den.
    Snygga rosa grejer dessutom :)
    Tack för tipset och Jenssen!
    Ha det bäst! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackelitack och tack igen.
      Ha det underbarast!
      Kramen från Liv

      Radera
  6. Vilket underbart inlägg :) Precis vad jag behövde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag blir glad över att du hittade något du behövde i ett inlägg jag skrev för att påminna mig själv om mina viktiga saker och för att minnas dagen i sig..

      Kramar från Liv

      Radera
  7. Du är en ordkonstnär som förtrollar och trollbinder. jag älskar din texter. du är en underbar vän och kvinna.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordlös men tacksam över dina fina ord. Öppnar upp hjärtat och sparar dem där.
      STOR kram från Liv

      Radera
  8. Kan bara instämma.
    Skönt att du är här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack finaste du. Även om vi bara möts här och jag egentligen är nyfiken på vem du är och hur dina tankar snurrar. Önskar dig en särdeles fin dag.

      Kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen