söndag 5 augusti 2012

Inför semesterns slut..


.. och arbetsveckans början så har jag den härligaste av söndagar med vännen K.

café pungpinan, ett litet rött torp med hembakt fikabröd och personlig service ses vi efter att inte ha setts på en månad. Pojken med stjärnögonen studsar fram över gräsmattan och lillasyster stjärnsessan skrattar och tar in livet med stora ögon. Det är en skön stund i trädgårdens grönska och med solen lekande ovanför oss. 

K beskriver sin son som generös och jag vet att det har han fått från båda sina föräldrar som alltid bjuder in. Idag bjuder de med mig hem på grillkväll i deras trädgård där solen alltid skiner. När vi anländer så hänger bären dignande från buskar och jag får plocka mängder. K gillar inte krusbären och vinbären så jag plockar lådor fulla för att kunna njuta till frukostlycka. 

Jag känner mig så fylld av energi efter tre veckors semester, det känns roligt att gå tillbaka till mitt jobb igen och se vad hösten kommer att bjuda på. Det har inte alltid känts så efter semestrar så jag är glad och tacksam över den känslan. Just nu känns det som om jag behöver utmaning i form av utbildning eller utveckling i arbetet eller egna firman. Vi får se i vilken form det kommer, jag är öppen inför det sätt det dyker upp på och har tillit till livet. 

Under semestern har jag omgett mig med människor som jag kan vara mig själv med och som inspirerar, stöttar och ifrågasätter mig när det behövs.  Jag har tillbringat tid i miljöer och gjort saker som fyller mig med det jag behöver. Jag har njutit lättja och druckit livet i stora giriga klunkar. 

Allt detta kan jag göra oavsett om solen skiner eller inte. Min semester är inte beroende av väder men den är beroende av att jag lyssnat inåt efter vad jag behöver och försökt att skapa balans mellan rastlöshet och behovet av varande. Jag lyckas inte alltid men tycker det räcker med "good enough". Fastnar vi i prestation kring livet så går vi miste om det medan det pågår. Det är här och det är nu. 




16 kommentarer:

  1. Härligt Liv! Min semester är också slut och upplever som du - att det varit en bra semester!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att läsa! Fylld av energi vill jag också känna när min semester är över. Jag har haft två härliga veckor som jag fyllt med energigivande ting. Både medvetet och omedvetet. Jag har två veckor kvar av min semester. Jag hoppas de blir lika bra.

    Jag målar och gör om i sovrummet. Det tog för mycket av min energi som det var i många år. Nu är energi på väg till sovrummet och till mig. Jag ler varje dag vid tanken på vad gott det kommer att kännas när det är klart. Jag blir förstås trött av allt målande men sen...Lycka bara :)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att du får all den energi du behöver :-). Om du har två veckor kvar och har redan så mycket gott så önskar jag att dina kommande veckor blir lika fina.

      Jag ska också måla om sovrummet, det har tagit mycket energi av mig under åren och jag har inte vetat vad jag ska göra.. nu har jag bestämt att det ska målas om så får jag fatta de andra besluten sen. Men nåt måste hända, det går inte att jag har det så... så nu blev jag lite extra inspirerad av att du tagit tag i det.

      Kramen från Liv

      Radera
    2. Precis så tänkte jag, att nu måste jag starta med målning och det andra beslutar jag om sedan. Det måste hända till sist. Tycker inte om när det bara står still år ut och år in. Det tar verkligen energi. Det måste utvecklas framåt och till sist hitta sin rätta plats tänker jag.

      Lycka till med ditt sovrum! :)

      Ann-Louise

      Radera
    3. Precis. Ibland fastnar man i hur vill man göra med allt. Inredning är inte min sak så jag kan inte tänka hela stylingen utan måste bara sätta igång och lita på att resten löser sig och att det blir bra till sist. Å ta lite hjälp på vägen från de vänner som kan.

      STORT tack! Det lär behövas!

      Kramen

      Radera
  3. om att fastna i prestation... hm...
    mkt tänkvärt.
    liksom att känna tillit till livet.
    SÅ ska jag tänka nu när jag vill starta företag!
    kram och glad ny vecka önskas från dalsland//

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter spännande med företag :) Nu blev jag nyfiken!
      Kramar och önskar dig en lika härlig vecka.

      Liv

      Radera
  4. Det är lyxigt att komma tillbaka till jobb efter semester fylld av energi. Det är också lyxigt att komma tillbaka till ett jobb man gillar. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så himla lyxigt helt enkelt!
      Kramen

      Radera
  5. Instämmer med Chissra! Det är inte jobbigt att gå tillbaka efter en semester om man har ett fantastiskt jobb :D

    Hoppas att du får en fin vecka!

    Kramkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig detsamma!
      Den har börjat hur bra som helst :)

      Kramen

      Radera
  6. Underbar summering Liv! Jag blir lugn, varm i hjärtat och tacksam av att läsa dina fina ord. Tack för inspiration min vän.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar. Jag bara skriver, jag är fortfarande förundrad över att någon annan vill ta del av det...
      Kramen från Liv

      Radera
  7. Å önskar att jag kunde göra just det du gjort..njuta idag och bli fylld av energi...har svårt för det tyvärr...men tränar :-) Kram adress

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är träning som gäller. Var så många år när jag bara var nån annastans, inte hade ett jobb jag trivdes med och var trött, trött, trött.. men nu är det annorlunda.

      Kramar

      Radera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen