onsdag 6 augusti 2008

Kulturfestivalen väcker cirkusdrömmar.

Såg du cirkusvagnarna frågar jag med ett leende när min magiska vän kommer mig till mötes i den nedre entrén till Kulturhuset. På plattan står cirkusvagnar i trä målade i råsa och vitt som en del av Kulturfestivalen som pågår i Stockholm mellan 12-17:e Augusti. Redan nu bor olika kändisar i vagnarna som en förfest till själva festivalen. Det visste jag inte när jag passerade vagnarna under det gråa diset som prydde Stockholmskvällen och de fick torget att glimma i råsa och mina gamla cirkusdrömmar att virvla upp ur dammet och upp mot skyn. Jag fortsätter under kvällen fantisera om hur jag skulle inrett min egna cirkusvagn och vilka mönster som skulle pryda den utvändigt. Att leka med tanken är verkligen en del av min vardag.

Jag och min vän är på Kulturhuset för att besöka olika utställningar. En av dem visar en serietecknares tolkningar av stora jazzstjärnors bakgrund och då påminns jag om ytterligare en dröm. Vad jag önskar att jag kunde teckna serier! Det finns så många saker som händer i vardagslivet som jag skulle vilja kunna gestalta i serieform.. En vacker dag kanske jag verkligen försöker lära mig teckna eller så fortsätter jag drömma om det.

Som jag berättat tidigare så tror jag att det är så oerhört viktigt att man följer sina drömmar. Man kan kanske inte förverkliga alla men man kan alltid förverkliga några och det är viktigt att man gör det tror jag för att må bra. Sen är det ju viktigt att man förverkligar sin egen dröm och inte någon annans som sina föräldrars, vänners, samhällets etc. Det är ju trots allt ens egen vardag som kan påverkas om jag bor, arbetar eller lever på ett sätt som inte är min dröm. Vissa drömmar kanske man inte kan förverkliga just nu pga olika omständigheter eller att man måste ta hänsyn till de omkring sig men jag tror på drömmar och att våga göra det man brinner för. Att följa sina drömmar är inte alltid lätt men man måste ibland våga för att vinna. Så jag hoppas ni alla drömmer stort, smått, glittrigt, matt högt eller lågt.. eller så kanske ni redan lever i er dröm!

1 kommentar:

  1. Å vad jag njuter av att läsa dina tankar...de får mig att rulla igång i nya tankar :) Tack för att du delar med dig!
    Kram

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen