torsdag 7 augusti 2008

Bloggpiraten rapporterar från Sommarsverige..

Här kommer en liten sommarrapport från er alldeles egna bloggpirat i Sommarsverige (för er som inte minns/vet vem jag är, klicka här).

Eftersom det tar på krafterna att ligga i ett träd och titta på molnen samtidigt som löven susar så tänkte jag försöka fatta mig kort. Sommarsvenskarna har väl annat för sig än att läsa bloggar eller?!

Jag tänkte helt enkelt att jag säger det i bilder (Vida får representera de långa inläggen just nu för jag har annat för mig). För det första så finns det två medlemmar av vårt hushåll som jag tycker att hon inte presenterat på det sätt som de förtjänar och det är hennes livskompanjoner Marilyn och Niquita. De är anledningen till att en av hennes grannar benämnde henne som "kattmamman" inför sin dotter när Vida kom hem en dag (det där har Vida funderat på, om hon ska bli den märkliga tanten i kvarteret som bor ensam med alla sina katter, ni vet nog alla precis vem hon menar).

Den första av dem två är Niquita, en tolvårig madam som har ett hjärta av guld med en minst sagt mjuk personlighet (och lite mesig, men det får jag inte säga för Vida men nu är det ju inte hon som skriver). I vanliga fall mycket långhårigare men nu är det för varmt för det så hon passade på att håra ner lägenheten innan hon blev nöjd. Blir gråare i pälsen för varje dag (svart/röd var hon in yngre dagar) och Vida oroar sig för att hon sover mycket och att åldern börjar ta ut sin rätt.


Sist men inte minst (utan faktiskt äldst med hela 4 månader) är miss Marilyn (Monster kallar Vida henne i efternamn när hon varit busig). Hon är skärpt, bestämd och oerhört stolt. Hon är dessutom jägare av klass och bra på att gömma sig när det är dags att krypa i buren för färd någon annanstans. På bilden kan ni se hur hon korrekturläser bloggen för att kolla att Vida inte skrivit några oegentligheter. Trots att hon är äldre än Niquita kan hon fortfarande stundtals bete sig som en kattunge och de stora gröna ögonen använder hon för att få som hon vill. Funkar i och för sig bättre på skärmflygaren än på Vida som vet precis vad hon pysslar med. Vida brukar säga att Marilyn är som katten Gustaf medan Niquita är som kattungen Nermal (vilket nog bara blir begripligt för er som läst Garfield).

Nu har katterna fått upprättelse och som jag sagt förut så tycker jag att Vida drömmer för mycket ibland för att minnas att beskriva verkligheten i vardagen. Det är därför ni kära läsare har MIG! Vem skulle annars styra upp bloggen och göra den begriplig..

En sista bild för er som tröttnat på vinprovningar, champagneprovningar, chokladprovningar och thécermonier. Här kommer lite hederligt tips på vad ni kan pröva om ni har vägarna förbi Leksand och jag säger endast i Dalarna mina vänner, endast i Dalarna..

/Bloggpiraten som knaprar för fullt i sitt alldeles egna klätterträd... toodiloo!


4 kommentarer:

  1. Du får hälsa så gott till Vida när du träffar henne.

    SvaraRadera
  2. haha..jag älskar dina rapporter om Vidas liv..de är så bra! Sköt om dig och Vida, och kissarna förståss!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina katter.=)
    Vad bra att jag kunde glädja dig med den dikten.=)
    Ha en skön kväll vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Gokväll
    Här sitter jag i fredagskvällen och skrattar gott åt blogpiratens härliga kommentarer och upptåg :-))

    Vackra små missar
    Och du - ja i Dalarna där kan va som helst hända vet du väl;-)
    ha de gott
    och kram
    /Emma

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen