tisdag 30 juni 2009

Sofia Jannoks röst klingar...

.. från radion och leker i Luleälvens vågor när hon sänder sitt sommarprogram.

Min blick vilar i trädkronorna och fåglars kör blandas med vågskvalp och vindens sus. Jag har faktiskt önskat Sofia Jannok som sommarpratare så jag ligger i badenbaden stolen och känner mig så vardagsförnöjd som man bara kan en varm dag när en önskan går i uppfyllelse.

Underbart program om tillhörighet, sapmi och hennes kärlek till musiken. Precis som jag så tycker hon om kontraster, våra sanna färger och att vi ska vara rädd om vår moder jord. Vackert program, vacker dag och skön stund.

Sofia Jannok är en fantastisk artist och jag är helt övertygad om att hon kommer att gå långt mycket längre än hon redan gjort. Hennes kloka ord som avslutar programmet ekar i mina ögon och likt hennes musik så kliver de rakt in i mitt hjärta.

Kom ihåg att du är av solens och vindens folk- glöm inte!
Hur kan vi glömma?
Om jag tillåter mig att vila i vidderna så kan jag ännu höra viskningen i linden.
Jag kan se deras ögon i solen.
Jag tror på viddernas vila

Den ger kraft åt själen att andas
och tålamod för sinnena att se evigheten.


7 kommentarer:

  1. Henne har jag faktiskt inte hört. Det vore kanske något.

    SvaraRadera
  2. Vad jag önskar att jag också hade ledigt och kunde lyssna på sommarpratarna. Men vid den tiden är vi ute med vovvarna på mitt jobb.

    Och Sofia är bra!

    Kram

    SvaraRadera
  3. lyssnar just nu på reprisen, spännande berättelser om renslakt! Hon berättar väldigt inlevande, och jag önskar jag kunnat göra som du idag men jag valde själv att rusa runt med röjsågen ;) så det kan bli! Önskar dig en underbar morgondag! Kramar

    SvaraRadera
  4. hej gumman
    såg att hon skulle sommarprata och tänkte direkt på dig!!!
    En stor kram till dig och missen.
    kram

    SvaraRadera
  5. Sommarhärlighet på hög nivå
    kram
    Emma

    SvaraRadera
  6. hej, jag tyckte programmet av Linda Olsson var väldigt fint, lyssnade du på det? Om kärlek och vänskap...

    Jag har nyss tipsat om en bok som jag tänkte att du som läser så mycket skulle gilla! Varje kapitel är en tankeställare. Kram!

    SvaraRadera
  7. härligt med vardagslyx! kram från oss som lyxar i skåne:)

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen