måndag 20 december 2010

Liv i luckan - 20:e December 2010

Den 20:e December har anlänt och julen närmar sig med stormsteg. Jag känner mig lugn och har inte dragits med i den julstress många känner. Lucka 20 fyller jag med klappar som inte kostar mycket men som kan betyda mycket för den som får dem.

* Fyll en burk med lappar på vilka det t.ex står:
- alla goda egenskaper du tycker om hos personen
- gemensamma fina minnen
- ordspråk/citat/tankar du tycker om

* Om personen är en bloggare så kanske du vill uppmärksamma bloggen med t.ex bloggcitat. Man kan ju skriva ut dem i snyggt textsnitt och göra ett collage, sätta in dem i en bok eller kanske lägga dem i en burk som i förra tipset.

* Köp en skrivbok (och om du vill så gör en fin framsida eller låt den vara som den är). Fyll den med något som personen uppskattar som t.ex:
- att göra det som en processbok med övningar, saker att reflektera över, uppgifter att göra
- en inspirationsbok med inlimmade citat, tankar, fina bilder här och var i boken
- stick och virkbeskrivningar från nätet om personen gillar att hantverka

* Om ni har barn, be dem sjunga in julvisor och bränn dem på en cd. Uppskattas säkerligen av nära anhöriga och är nästan ännu mer oemotståndligt om barnen är små. En vän till mig gjorde det och den skivan spelas än varje jul.

*Presentkort på tjänster av ett slag som passar mottagaren.

* Något hemmagjort som går att äta som marmelad, julgodis, skorpor, smaksatt olja, mix på smarrig varm choklad att ha med i skidbacken.

*Gör ett fint bildspel, ett fint collage och maila, printa eller bränn på cd (smilebox har gratis och bra program för det). Personligt, härligt och med de ord,citat, budskap och bilder du själv väljer.

Ta tipsen och lek med er egen kreativitet och gör något som passar er om ni är sugna på att göra något i julklapp eller som present vid annat tillfälle. Fyll gärna på med tips i kommentarerna för jag tror inte det kan bli för många av dem.

Lev väl!

Vida


1 kommentar:

  1. Jag gör alltid julgodis till min svåger: marsipan i stora lass, med fyllningar i olika sorter. Favoriten är den nougatöverdragna konjaksmarsipanen.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen