fredag 3 december 2010

Liv i luckan - 3:e December 2010

Arla morgon i Svedmyra. Jag dricker polkagristhé och tittar ut över snöflingorna som dalar ner. Jag har redan öppnat mitt tredje paket i min julswappskalender och kan nu lägga ett fint julband som får mig att tänka på Skottland till min överraskningsskörd (bilder på mina presenter kommer att publiceras på julswappsbloggen, nummerbilderna i denna kalender är just från mina paket i årets kalender).

Snön har fallit under natten över ett redan vitt Stockholm som de senaste dagarna har präglats av kyla. Många beklagar sig men jag älskar att det är vinter i en vintermånad. Ofta märker jag att många väljer att lägga energi på saker de själva inte kan förändra vilket jag ibland kan tycka är resursslöseri. Jag vill därför fylla dagens lucka med acceptans. Ta en stund och känn in livet, dig själv och dagen som den är just i denna stund.

Vad händer med dig om du bara just nu accepterar saker som de är. Ta ett andetag och landa i kroppen och känn efter hur det skulle kännas. Vad blir annorlunda? Vad händer om du accepterar dig själv som den unika människa du är? Oavsett hur du ser ut, vilka mindre bra sidor du har och om du önskar något vore annorlunda. Hur känns det om du för en stund släpper tanken på allt du borde hunnit göra oavsett om det handlar om julhandling, städning eller något annat? Vad händer om du accepterar vädret, hur du har det och vem du är om så bara för en stund? Hur känns det i kroppen och i tanken? Gå ut och möt dagen, vädret och livet med tanken att acceptera som det är om så bara för en stund.

På återseende imorgon med en ny lucka.

/Vida

4 kommentarer:

  1. Du har så kloka tankar! Och japp, acceptans är ett bra ord, och en bra känsla. Kram och ha en underbar helg! Di

    SvaraRadera
  2. Japp!

    Acceptans är nyckeln till så mycket. En chans till att få må så mycket bättre och inte slösa energi på det som inte går att påverka.

    Varma soliga hälsningar!
    SoF

    SvaraRadera
  3. acceptera det du inte kan förändra, var modig nog att förändra det du kan och vis nog att inse skillnaden! kram K

    SvaraRadera
  4. Gjorde det igår; Bara släppte allt och alla otrevliga besked och hängav mig åt 90 minuter träning. Bara jag. Underbart och rensande.

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen