måndag 6 december 2010

Liv i luckan - 6:e December 2010


Idag handlar rutan om dig och hur du behandlar dig själv.

Många jag möter är ganska bra på att tala om för sig själv att de inte duger och kan vara väldigt självkritiska, den inre rösten kanske säger saker som du inte skulle säga till din bästa vän. Om du behandlar dig själv som din bästa vän skulle gjort vad blir då annorlunda? Är du mer förlåtande, accepterande, stöttande och peppande. Jag tror att många skulle vara helt annorlunda mot sig själva. Dessutom är det ingen som är perfekt, varken du eller andra och ärligt talat tror jag att vi skulle vara ganska tråkiga människor då och vem ska förresten avgöra vad som är perfekt?

En av årets absoluta favoritböcker är Pippi Power (av Gitte Jörgensen) och en fråga hon ställer är:

När jag är en Pippi, vilken känsla ska jag behandla mig själv med?

För Pippi hon bryr sig inte utan hon är bara den hon är med sina fel och brister och sin egna stil. Hon behandlar sig själv med respekt och njuter av livet. Ta några minuter och fundera över hur ditt liv skulle förändras om du behandlade dig själv bättre, om du redan gör det så klappa dig själv på axeln och var grymt nöjd med dig själv. Det hade Pippi varit!
Ses imorgon!/Vida

3 kommentarer:

  1. Och så kan man hitta saker. Och spunkar!!

    SvaraRadera
  2. Du har bra klokheter du, och Pippiboken måste jag nog ta och köpa till mej själv nu! kramar och ja, jag ska tänka bättre tankar om mej själv :) Di

    SvaraRadera
  3. Japp Pippi är en förebild med stora mått....och du me´faktiskt
    Kram finaste
    Emma

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen