torsdag 2 december 2010

Liv i luckan - 2:a December 2010


Den andra december anländer med kyla och ett snötäcke fyllt av skimrande stjärnor. Julstjärnorna lyser i fönstret och i julkalenderns andra lucka finns ett tips och en övning.

Jag brukar uppmana de klienter jag arbetar med att ha en processbok för att ha en plats för sin process. Där kan de skriva ner tankar, citat, hemläxor, göra collage, måla något, sätta in bilder de tycker om. Det är ett sätt att samla det på ett ställe och faktiskt synliggöra sitt arbete för sig själv. Jag behöver inte titta i den om vi inte kommit överrens om det innan utan boken ska vara fri från prestation eller någon annans utvärdering. Processen i sig är det viktiga. Om ni vill arbeta med er själva så är det inte en helt dum idé att ha en processbok där ni kan samla det som är viktigt för just er.

Vi bär alla på vår egen historia och vi har alla varit med om saker som kan ha präglat oss. För att byta perspektiv, sätta oss själva i ett annat ljus och faktiskt framhäva våra styrkor så brukar mina klienter ibland få göra följande övning. Om du inte har tid att göra den mitt i decemberruschen så är det kanske en övning att spara. Övningen kallas hjältesagan och lyder så här:

Om du berättar historien om dig själv och ditt liv hur låter den? Om du väljer att berätta den som om du är hjälten/hjältinnan och lyft fram det positiva i berättelsen hur ser den ut då? Vad säger det om dig som tagit dig dit du är idag? Har du mött någon på vägen som verkligen hjälpt dig dit antingen genom att stötta dig, utmana dig eller lära dig något? Vilka hjälte-egenskaper har du haft hjälp av eller utvecklat längs med färden? Skriv ner berättelsen eller berätta den i bilder och se vart du hamnar.

På återseende med ny lucka imorgon.

4 kommentarer:

  1. Åh, denna ska jag göra. Men du gav mig även en julklappsidé till mina barn.

    SvaraRadera
  2. Ja den är kraftfull! Härligt ska se till att göra den snarast mysigt att få vara hjälte kram k

    SvaraRadera
  3. Ja, det kunde vara spännande. Undrar om jag vågar testa?

    SvaraRadera
  4. Intressant:) jag har faktiskt testat det här på mig själv lite då och då:)
    kramisar

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen