torsdag 19 december 2019

Liv i luckan 19:e december- Ta en paus



Ja, det är 5 dagar till jul och det kan kännas som att du har massa saker som måste hinnas med men julen kommer oavsett om vi tar det lugnt eller stressar.

Att ta en paus och inte vara ständigt sysselsatt är en investering i dig och i livet. Lägg undan mobilen en stund och tillåt dig att vara i glappet. Pauser är viktigt på riktigt, det är också när vi behöver dem som mest vi slarvar med dem. Det är även lätt att vi i pauserna tar fram mobilen och surfar runt men då får vår hjärna inte någon paus utan den matas med intryck. Att inte slösurfa på mobilen är faktiskt en av mina egna utmaningar.

Att meditera är en av mina mer "riktade" pauser och det är verkligen något som gjort skillnad för mig. Det är som om jag landar mjukt i mig själv. Tankar stillas och friden flyttar in, jag ser saker klarare och blir tydligare såväl i mina beslut som i mig själv.

När det gäller pauser så fick jag en rejäl utmaning för 4 år sedan när jag var i Indien och gick på ayurvedabehandling. Min behandlare sa en dag till mig: ”Du ska inte arbeta varken med sinnet eller kroppen de närmsta 3 dagarna. Det innebär ingen fysisk aktivitet bortsett från långsamma promenader, inget läsande (eller skrivande), inget surfande på internet, inga hetsiga diskussioner och inte lyssna på musik. Du ska vila sinnet från den sortens intryck.” Jag gick all in efter att ha meddelat mina anhöriga varför jag skulle försvinna helt från sociala medier. Det var en bra utmaning för mig och det som hände när de tre dagarna var över var fantastiskt, kreativiteten flödade och jag kom på nya idéer. En bra påminnelse om att det är i pausen det händer.

Boktips: Det händer när du vilar av Tomas Sjödin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen