måndag 2 december 2019

Liv i luckan 2:a december: Don't let anyone ever dull your sparkle


Viktigt på riktigt: Låt ingen ta ifrån dig din gnista, glöd eller passion. Det här är lättare sagt än gjort, ibland kan det vara man själv som inte låter sig själv gnistra på sitt unika vis men det kan även vara andra i din omgivning eller en situation i livet som gör så ditt glitter tappar sin glans.

Om det är någon annan som en familjemedlem, kollega, vän eller partner som gör det så är det dags att ändra på det. Umgås med vänner som låter dig gnistra ännu mer och försök att (om du själv kan bestämma) inte omge dig med människor som får dig att inte vara i din fulla kraft. Men minns även att oavsett vad någon gör eller säger till dig så kan du försöka göra ditt val i hur du agerar eller reagerar. Om det är du själv som skymmer ditt glitter (kanske av rädsla, gammal vana eller något annat), fundera över om du hade gjort samma mot den bästa av vänner. Våga vara din egen bästa vän och ge dig själv samma råd, kärlek och omtanke som du hade gjort i det fallet. 

Det finns perioder i mitt liv när jag så väl kan se hur mitt vackra tomtebloss varit som instängt i en mörk fyrkantig låda. En låda som inte var tillräckligt stor för att de fallande stjärnglittret skulle få spraka i vinden och där ingen kunde se blossets strålglans utanför lådan . Där vill jag inte vara för det är inte så jag anser att varken jag eller du ska leva. Ibland visste jag till och med om det från första stund men hade svårt att finna rätta vägen ut. Kanske hade jag inte kraften, kunskapen eller modet att ändra det som behövde ändras, om det så var relationen till mig själv och mitt värde. Med åren har det blivit lättare och jag anser verkligen att det är inte så livet är till för att levas varken för mig eller någon annan.

Så låt din unika glans stråla och våga vara i din prakt, din storhet, din skörhet, din längtan och din kraft. Låt ingen annan ta det ifrån dig och ta den inte från någon annan heller.

Reflektionsfrågor: Vad innebär det för dig att låta din unika "sparkle" få gnistra fritt? Finns det någon situation eller relation det är lättare respektive svårare? Låter du andras unika "sparkle" få ta plats? Om inte, vad handlar det om? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen