onsdag 4 juli 2018

Hitta ett jippi-ögonblick varje dag..



... uppmanar Maria Shriver  i en intervju av Oprah.

Det är en sån där uppmaning som slår an en sträng i mig direkt. Klart man ska ha minst ett jippi-ögonblick per dag.

Vad är ett jippi-ögonblick? Hon beskriver det som ett ögonblick där du medvetet firar något och bestämmer dig för att känna dig fylld av glädje åtminstone en gång per dag. Oftast är det enkla och små saker men vi måste uppmärksamma dem och leta reda på dem.

Vad kan hindra oss från att hitta såna ögonblick frågar Oprah. Att vi inte vet att det finns där och att det finns ett namn på det svarar Maria. Det är lättare att leta efter det när man vet att det finns och att det faktiskt har ett namn.

Det kommer alltid finnas tuffa saker i livet och då behöver man de där ögonblicken fortsätter hon. Det håller jag helt med henne om och lägger till det i min verktygslåda jag skaffat mig genom livet. I den ligger redan tacksamhet, det jag tror på och kärlek från de jag omger mig med. Det finns också hopp, stjärnströssel och dans i den där verktygslådan. Sen finns det färg, massor av färg så jag kan måla världen och livet i de färger jag önskar. Då skapar jag mina egna jippi-ögonblick.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen