måndag 20 april 2009

ÄLSKAR den där känslan när jag fastnar...

.. i en bok.

När jag liksom sveps in i berättelsen och inte kan släppa taget. Sådär så jag nästan glömmer bort att gå av bussen och karaktärerna dyker upp under min vardag och jag undrar vad som ska hända med dem. Det här händer mer sällan ju mer jag läser så när det händer så är det magiskt.

Det är en så härlig känsla för en boknörd som jag att bara leva längs de vindlande orden som bildar meningar som ringlar sig sida upp och sida ner. Just den bok jag läser nu är bokcirkelsboken och jag ser fram emot att få diskutera den med softa bokcirkeln nästa vecka.

Nu återgår jag till mitt läsande, men innan dess undrar jag vad som får er att glömma tid och rum?

14 kommentarer:

  1. Åh, så där är jag med. Numera, av tidsbrist, "läser" jag CD böcker, dvs lyssnar i bilen på vägen till och från jobbet. Jag kan längta till bilen, kan stå kvar på parkeringen för att lyssna klart. Tänker på personeran i boken under dagen! Underbart! Min egen lilla värld.

    SvaraRadera
  2. Att skriva får mig att tappa både tid och rum. Fattar inte att tiden kan gå så fort.

    SvaraRadera
  3. Åh, älskar den känslan! När man inte vill att boken skall ta slut för att det känns som om man har lärt känna nya människor... numera "flyr" jag genom tv-serien CSI...;.))

    SvaraRadera
  4. Ja jag känner igen känslan när man liksom LEVER i och med boken och med karaktärerna. När jag skulle avsluta t ex "Tillsammans är man mindre ensam" eller "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" så ville jag liksom inte lämna karaktärerna. Jag kan uppleva samma när jag ser en riktigt bra film. Men också när jag målar tappar jag uppfattingen om tid och rum totalt. Det är en nästan magisk känsla.
    Tack för att du finns sötis
    kramar
    Emma

    SvaraRadera
  5. åh det är så himlans härligt att liksom bli "uppslukad" av en bok :)
    kramelikram

    SvaraRadera
  6. Precis samma sak. God litteratur.

    Och nästa gång du möter Micke får du allt ge honom mitt nummer. Man får väl använda sitt frikort också eller?

    SvaraRadera
  7. härligt att du tycker om den! synd att jag inte kan vara med och diskutera denna gången, men jag tror ni vet vad jag tycker :) :)
    ha det underbart!!! kram kram

    SvaraRadera
  8. Min verklighetsflykt är definitivt en bok. Ser fram emot en ny läslista från dig.

    SvaraRadera
  9. Läsa får mig helt klart att tappa tid och rum, eller vara fullt koncentrerad när man tex stickar.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag känner igen känslan och älskar den jag oxå. Kramar...

    SvaraRadera
  11. Är det något som jag verkligen verkligen saknar, så är det att kunna "flykta bort" och läsa en bok!
    Kan ju inte det sedan jag opererade ögat.. å cd-böcker har jag inte riktigt fått någon känsla för än.
    Jag minns när jag läste "Vävarnas barn" av Fogelström... hela världen försvann, och jag befann mig i ett fattigt och eländigt Stockholm för länge länge sedan... och sedan var jag ju bara tvungen att fortsätta läsa hela Stockholmsserien.
    Å jag var "borta" länge....!

    Varm kram...

    SvaraRadera
  12. Vad får mig att glömma tid och rum? Jag kan precis som du bli helt uppslukad i böckernas värld. Men efter att man fick barn så har ju tiden till läsning skränkts ner radikalt. Men jag håller med , det är magiskt när det händer.

    Själv så håller jag på med tredje och sista boken i en serie av en norsk författarinna. Anne B Ragde, böckerna heter (på norska)
    1. Berlinerpoplene
    2. Eremittkrepsene
    3: Ligge i grønne enger

    Fantastiska böcker som man också gjort en tv-serie av, har dock inte sett den. Kan varmt rekomenderas, fast jag vet inte om dom finns översatta till svenska.

    Kram Annelie

    SvaraRadera
  13. Tack alla sköna för tankar, boktips, reflektioner och era sköna personligheter :)

    SvaraRadera
  14. Tid och rum glömmer jag ständigt...har svårare att hålla mig i verkligheten tror jag :)

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen