lördag 18 april 2009

Stå för det du gör...

.. eller gör nånting annat säger min kreativa syster till mig och tar en till klunk thé.

Hon är klok min lillasyster yster. I nästa andetag berättar hon att hon gjort tre viktiga språkliga och tankemässiga förändringar. Får jag blogga om det frågar jag henne. Jo, det får du. Nog hörs det att hon bott i Norrland ett tag nu eftersom jo ligger närmare än ja.

Men vilka 3 förändringar har hon gjort tänker ni nu? Hon har valt att byta ut uttrycken "jag måste", "jag borde" och "jag ska" på följande vis:

Jag måste => Jag vill
Jag borde => Jag tänker
Jag ska => Jag behöver

Det gör en oerhörd skillnad i både hur det känns och låter om jag tänker att jag vill gå upp nu istället för att jag måste. Måste är liksom inget roligt. Jag behöver skriva det där brevet motsvarar ett behov och inte något som blivit ålagt mig att göra. Jag tänker ringa den personen motiverar en handling istället för ett borde som är passivt. Så jag ska nog göra som min lillasyster och rensa lite i vokabuläret då och då. Det kommer att göra en skillnad. Sen att tänka på om jag står för det jag gör.

Lilla syster yster har återvänt hem men jag är glad över hennes besök och som vanligt lämnar hon spår i mitt liv. Ibland i form av en sjal, en ny frisyr, en hjälpande hand och andra skatter. Men den här gången så är spåren efter henne ett par kloka ord.


10 kommentarer:

  1. hmm smart!!!
    Det borde (ska) jag oxå göra.

    Kraam

    SvaraRadera
  2. Sant. Svårt att hålla fast vid. Måsten kommer ju gärna tillbaka. Men jag tänker också fortsätta med att vilja saker, för jag behöver verkligen den positiva energin.

    SvaraRadera
  3. Så sant!
    Ska jag försöka komma ihåg att använda mig av.

    Kram från Eva

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag måste få tjuva till mig lite av det där tänket! Klok syster du har... men det har ju hon också!

    Varm kram... och tack för verkligt vettigt tänk... sådant som gör att man kommer framåt! Tack!

    SvaraRadera
  5. Klok syster du har, är visst ett släktdrag.

    Hoppas du haft en underbar helg!

    Kram Annelie

    SvaraRadera
  6. Hej vännen

    Sitter på jobbet och försöker komma in i vardagen efter min första coachutbildningshelg. Är helt tokinspirerad och fylld.
    Blir så glad när jag läser ditt kloka inlägg. Känns nästan lite som om jag hamnat i ett flow på flera olika plan. Du är en del av det Vida
    kramar
    Emma
    Det tackar jag för

    SvaraRadera
  7. Hej nu är det jag igen...hehe...Ville bara påpeka att jag sugit lite på uttrycket "Stå för det du gör eller gör nånting annat" helt genialiskt i all sin enkelhet. Ville bara tillägga det :)

    SvaraRadera
  8. Underbart!! Detta ska jag ta tillvara på.

    SvaraRadera
  9. Vilken vacker syskonrelation! Har redan skrivit upp de små ändringarna för måste, borde och ska...de ska följa med mig nu!
    Tack lillasyster och tack Liv..!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen