måndag 13 april 2009

Påskliljorna mötte oss i slänten..

.. på min och skärmflygarens förmiddagspromenad igår förmiddag i vackra Lill-Jansskogen.

Solen sken och fåglarna sjöng och vi var ute på upptäcksfärd. Spår efter bäver vi fann men vad vi trodde var boet var bara en synvilla när vi närmade oss. Det är ett så vackert vandringsområde med gammal skog, stockar, stora stenar och djurliv. En perfekt start på dagen. En skön påskhelg har det sannerligen varit även om jag är van att tillbringa den i Dalarna eller på annan ort, men Stockholm har sannerligen visat sig från sin vackraste sida.

Kvällen innan såg jag min första 3D-film på bio (monster vs aliens) och trots de nördiga glasögonen så var det ju så himla härlig upplevelse. Klart annorlunda och jag har redan spanat in nästa film jag vill se i detta format nämligen Coraline och spegelns hemlighet (historien är skriven av Neil Gainman som även författat Stardust som jag bara älskar).

Efter närkontakt med påskliljornas gula färgprakt så fikade vi på trädgårdscafé som premiäröppnat för säsongen innan vi skildes åt. Min dag tillbringades utomhus i sakta mak, en latte på kulturhustaket och sittande på kajkant vid vattnet tillsammans med andra solhungriga medresenärer på livsresan. Därefter träffade jag Chissra med såväl vackert yttre som inre. Min kaneldoftande Lassi och smaskiga snickerskaka slank ner snabbt samtidigt som ett virvlande samtal lekte tafatt likt fjärilar omkring oss. En promenad i vita bergen i solnedgång innan vi skildes åt. Inte visste jag att bloggvärlden skulle ge mig en så fin vän.

Men dagens äventyr var inte slut ännu för thailändsk mat på restaurang i Hornstull väntade mig, skärmflygaren, min magiska vän och hennes hjärtevän. God mat försvann snabbt och sedan fikade vi i min väns pojkväns lägenhet där man kan blicka ut över några av Söders taknockar. En härlig dag var till ända när jag somnade gott hemma i Svedmyra.

Imorse var det grått när jag vaknade så jag gick och la mig efter frukosten för att läsa lite. Det är bland det lyxigaste jag vet... men sen svepte solen in över Svedmyraskogen. En promenad i min vackra skog runt hörnet innan tvättid och praktiska sysslor tog vid. En skön lugn dag med gosiga katter och gott thé får avsluta denna påskhelg. Jag känner mig utvilad, uppfriskad och redo för nya äventyr.

15 kommentarer:

  1. Låter som om att du haft det underbart i helgen! Ta hand om dig, katterna och skärmflygaren!!
    Kram kram Anki

    SvaraRadera
  2. Man blir alldeles... liksom... skulle behöva göra en ljudeffekt för att förklara vilken känsla dina inlägg lämnar... man blir liksom *andas ut*...

    Och sedan måste jag ju säga att jag är impad av 3d-grejen... 80-tals barn som man är så är ju 3d tokhäftigt... hoppas att jag får besöka en sådan biograf någon gång:.))

    SvaraRadera
  3. låter som din helg var super mysig...tack frö en mysig fika...
    kram

    SvaraRadera
  4. låter som din helg var super mysig...tack frö en mysig fika...
    kram

    SvaraRadera
  5. härliga dagar!
    var filmen bra? jag längtar också efter Coraline...

    kramar

    SvaraRadera
  6. Vilken härligt inlägg som målar rosa små luddmoln på vår himmel. Det tackar man för
    kramar på dig vänne
    Emma

    SvaraRadera
  7. Åh - kul med filmen, har tänkt att se den! Var och såg "Bolt" i vintras i 3D, också helt fantastisk! Inte bara en kul filmupplevelse, det var ju minst lika underhållande att se alla vuxna människor med fula glasögon... :)

    SvaraRadera
  8. Ååhh, vad ljuvligt det låter. Promenader, katter och te kan göra vem som helst glad liksom!

    SvaraRadera
  9. Det låter verkligen som en härlig påskhelg!

    SvaraRadera
  10. Klart du får det, kommer ett mejl så fort jag byt lite design och så. =) Kramisar

    SvaraRadera
  11. Hörde precis om Martin, ta hand om honom... =( Kramisar

    SvaraRadera
  12. Jag avundas dig som alltid verkar kunna ta dig TID med dig själv och de omkring dig. En unik egenskap som du verkligen skall hålla fast vid.
    Från en som mest yr omkring.

    SvaraRadera
  13. Kvistas: Det hade jag verkligen.. Sköt om dig.

    Nina: I massor!

    Mamma Melissa: Tack snälla :) Sånt imponerar på mig med och det handlar nog mer om teknik än biograf så jag hoppas det kommer till en bio nära dig snart.

    Chissra: Det var det! Tack själv!

    Lady thirty: Det var den absolut, men så gillar jag ju tecknat också... och Coraline tror jag är fantastisk så vi längtar ihop.

    Livskrafter: Å på min blogghimmel är du ett av de rosa molnen.

    Helena: Precis! Å hela publiken ser sådär skönt corny ut ;)

    Katinka: Du och jag har samma värderingar hör jag :)

    Maria: Alldeles ljuvlig faktiskt!

    Ida: Tack för det och så klart jag gör :)

    Andrej: Jag har lärt mig via livets hårda läxa så det är något jag inte alltid kunnat. Dessutom har jag ju inga barn så jag kan vara sådär skönt ego ibland :)

    Lallis: Livet är härligt helt enkelt!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen