tisdag 7 april 2009

Jag drömmer alltså blir jag...

... stämmer in på mig. Jag drömmer ofta och ser ofta i bilder.

Idag på kursen i lösningsfokuserat arbetssätt (en utbildning jag får gå tack vare mitt nya arbete) så fick jag en term för det jag gör ofta och dessutom ber mina coachees göra. Det kallas prospektivt minne eller tänkande, alltså minne som ligger i framtiden. Det är möjligt att jag hört termen när jag läste minnespsykologi men då arbetade jag inte med det jag gör idag och inser värdet av detta.

Det här använder jag ofta i coachingen. Att man tänker, känner efter och försöker se det ur den vinkel man skulle om man visste lösningen/målet. Då ökar kreativitet och möjligheter och man öppnar upp för resurser och perspektiven blir fler.

En annan intressant aspekt av utbildning är att vi får anknytningen till det senaste inom hjärnforskningen vilket jag finner mycket intressant och användbart. Jag tycker om att det jag gör rent praktiskt även har en teoretisk anknytning som förklarar varför vissa saker har effekt. Vissa av sakerna, teknikerna vi lär oss har jag redan kännedom och andra är nya. Men det bekräftar bara att jag är på rätt väg och ger mig lite ny inspiration och information som jag kan använda mig av.

Fick flera intressanta boktips på böcker som jag tänker läsa för att förkovra mig mer. Men en sak tar jag med mig och det är att motion inte bara är gympa för kroppen utan faktiskt även bygger upp hjärnan. 3 viktiga signalsubstanser (noradrenalin, seratonin och dopamin) ökar vilket innebär att man blir mer motiverad, nöjd med sig själv och vaknare av motion (men den måste pågå under en viss tidsperiod och pulsen måste ligga på en viss nivå). Det balanserar hjärnan.

Ännu ett argument för varför jag ska införa mer gående coaching med vissa vilket jag redan planerat. En annan effekt av träning är att hjärnceller nybildas i hippocampus i hjärnan. Det är samma område som kan krympa fysiskt vid stresstillstånd. Det här är grovt förenklat för att göra det förståeligt i detta inlägg. Men jag ska läsa mer och kommer säkerligen att återkomma till detta.

Så med kickboxning, lindy hop och drömmar kan jag ta mig långt på flera plan. Därför blir dagens tips: motionera mera och ta er tid att drömma (framförallt om det ni vill ska ske). Så väv era drömmar i färger, dofter, ljud och känslor. Eller som Edgar Cayce uttrycker det:

"Drömmar är dagens svar på morgondagens frågor"

20 kommentarer:

  1. underbart skrivet som alltid.
    skickade en liten liten present till dig m posten...har den kommit fram?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Här var det mycket matnyttigt för mig att läsa. Det här med promenerande coaching har jag också funderat en hel del på. Jag tror också att det kan vara lättare "släppa" på ett positivt sätt när man pratar och promenerar samtidigt.
    INtressant måt jag säga
    kramar till fina dig
    Emma

    SvaraRadera
  3. "Prospektivt minne" låter som om det har att göra med det som i lösningsfokuserat synsätt brukar kallas "mirakelfrågan". Jag tycker essensen i den frågan är så häftig!

    Tänk dig att din klient kastar sig FULLT in i frågan så att det prospektiva minnet formligen sprutar stjärnströssel genom hela rummet - och gör en hisnande upptäckt: När lösningen känns i varje fiber av kroppen behövs ingen framtid för att lösa problemet! Allt är redan bra HÄR&NU. Och denna insikt föder automatiskt den sorts genomgripande välbefinnade som attraherar en framtid där det positiva och kreativa rinner till som vattnet i ett vattenfall...!

    Jag tror att de bilder det "prospektiva minnet" skapar kommer ur en källa som finns HÄR&NU - och det är denna källa som jag ser som essensen i mirakelfrågan (och essensen i all effektiv coaching). För att det verkligen ska spruta stjärnströssel om klienten i exemplet, tror jag det krävs en djup kontakt med denna KÄLLA - det vill säga att hon/han använder bilderna för att gå bortom bilderna.

    Sann kontakt med källan, betyder att HELA "kropp-sinne-organismen" behöver engageras. Så gående coaching låter som en utmärkt idé i sammanhanget...

    Lycka till!

    /Svante

    SvaraRadera
  4. Jag kommer ihåg en föreläsare som snuddade vid ämnet. Han hade åkt iväg på bilsemester med familjen: två barn i baksätet som tjatade om att de ville ha glass. Det hinns inte med glass, för då hinner vi inte fram hade han irriterat sagt till sina barn mer än en gång. Då, efter en stunds tystnad, säger hans dotter:
    -"Pappa, jag vet att vi inte hinner köpa någon glass. Men OM vi skulle köpa en glass, vilken glass skulle vi köpa då?"
    Direkt började det virvla runt nougatglassar och 88:or i hans huvud. Det blev en glasspaus!

    SvaraRadera
  5. Ditt arbete låter ju jätteintressant! Och med drömmar kan man naturligtvis ta sig vart som helst.

    SvaraRadera
  6. Detta lät intressant. Tell me more...

    SvaraRadera
  7. Hej Vännen!
    Nu är jag här och smyger!!!
    Jag hoppas att jag oxå får uppleva
    och utvecklas tillsammans med "klienter" på deras resa.Men för mig är det ett tag(!) kvar.Har mycket jag måste lära mig.Och då är det så bra att kunna läsa här hos dig.Du har så många visa tankar.
    Skrattmusklerna var helt slut dagen
    efter klassfesten.Häftigt att det var precis som "förr"!
    Sköt om Dig,jag smyger snart in igen!!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  8. Åh, nu gav du mig sådär bra ord igen! Är ju lite så som jag gör, försöker att visualisera målet (med fokus på en graviditet som slutar väl)och ta in så många perspektiv som det bara går, för att finna metoder som kan bidra till bättre mående. Kanonbra inlägg! Som alltid!

    SvaraRadera
  9. mannen med glass-boomerangen heter kjell enhage och har ett coachning företag med utbildningar!
    www.c2c.se som jag varmt rekommenderar, mirakelfrågor och annat känns rätt i hela kroppen som ett rosa fluff! tack för det min vän med stjärnströssel och glitter i tankar och ord! kram K

    SvaraRadera
  10. Så härligt att läsa:)
    Och citatet sist är så bra!
    ha en finfin påsk nu , goaste du
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  11. Det där med motionen och att man mår bättre av motion , det vet jag ju men dagdrömmar och drömmar kan jag alltså tillåta mig själv till ännu mera nu ? ;0)

    SvaraRadera
  12. Hur intressant som helst!
    Ha en riktigt Mysig och Glad Påsk :)

    SvaraRadera
  13. Chissra: Det har den! Tack gulliga du! Ser fram emot att ses i helgen.

    Livskrafter: Visst är det härligt och intressant. Kommer antagligen att återkomma till det längre fram då jag läst mer.

    Visa vägen: Mirakelfrågan är definitivt ett exempel på när man använder sitt prospektiva minne.... å visst är det häftigt när någon hittar sin källa och kraft. Det är därför coaching är en så häftig process!

    Andrej: Barn är naturals :) Underbart!!

    Så kom solen: Visst är det!

    Katinka: Mitt jobb är världens roligaste. Drömmar bär oss där vi går tror jag.

    Maria: Det kommer jag. Ska bara läsa/lära mig mer om det :)

    Annica: Välkommen hit så klart! Det var så himla mysigt att träffa dig i lördags. Du kommer att bli en ypperlig coach om du vill dig en dag, du var dig såååå lik. Kul att du gillar min blogg och vi ses väl här i bloggvärlden, en dag kanske du har en egen blogg.

    Mamma Melissa: Tack snälla för snälla ord! Jag visualiserar alltid att din lilla bebis har det bra och föds den dag det är dags när jag läser hos dig.

    K: Tack själv, du inspirerar mig ofta och jag lär mig i din närhet. Solen skiner i dina fotspår.

    Lallis: Visst är det och tack detsamma.

    Pain...: Visst är det, och det är gott att drömma ;)

    Matte: Tack och tack detsamma!

    SvaraRadera
  14. Kikar in för att önska dig en härlig påskhelg.
    Dröm stora drömmar vännen.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  15. Promenerande coaching låter mycket bra. Jag har ju tack vare att friskvård och "rörelse" finns på min kurs kommit igång med min kropp. Jag känner nu att jag hellre knyter på mig skorna och går ut när det kör ihop sig på insidan, än sätter mig i soffan och fundrar. Kramar...

    SvaraRadera
  16. Intressant. Jag gör det väldigt mycket med men inte funderat över det..

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  17. Hej
    Aha, det är en av mina utbildningar du pratar om:) Kul att ses här i bloggosfären.

    Visst stämmer det att mirakelfrågan är ett exemplel på att använda förmågan till projektivt minne. Jag vill bara säga att mitt sätt att använda termen inte är riktigt samma som används i litteraturen. Jag blandar egentligen samman två begrepp: prospektivt minne och proskopiskt minne. Troligtvis är det bara vi människor som har en utvecklad förmåga till att i tanken flytta oss till en möjlig framtid. Faktiskt tror jag att det är av de faktorer som gör oss till människor: förmågan att se inte bara "hur det är" utan också "hur det skulle kunna vara". Vilken uppfinning av evolutionen!! Nu uppstår framtiden! (....och konsten, vetenskapen, planeringsförmågan, kreativiteten, uppfinningarna, civilisationen, empatin och kulturen...)

    Det gläder mig att så många verkar lika intresserade av de här kopplingarna mellan hjärna, evolution, och lösningsfokus/coaching som jag.

    Den som är intresserad kan ju titta in hos oss på http://www.solutionwork.se

    (googletips: för motionen googla på orden: John Ratey Spark. För hjärnan goggla på: John Medina Brain Rules.

    Hälsningar
    Michael Klingenstierna Hjerth
    Solutionwork

    SvaraRadera
  18. Nina: Glad påsk tebax!

    Helena:. Tack detsamma och hoppas att även du drömmer härliga drömmar.

    Gisan: Härligt att du hittat det som fungerar för dig ;)

    Miss Magic Girl: Dröm stora drömmar med socker på tycker jag!

    Michael: Hej! Visst är det din utbildning jag går och jag är SÅ nöjd. Tack för att du redde ut termerna åt mig och de andra som läser. Som du ser så har jag många intresserade läsare när det gäller just sådana frågor så det var ju jättekul att du skrev några rader.

    Ha det gott alla!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen