onsdag 22 april 2009

Vilka värderingar är viktiga för dig?


Som en påminnelse till mig själv så har jag skrivit ner några saker som är viktiga för mig och som jag tror på. Värderingar som är viktiga för mig är:

... att jag tror att vi alla kan göra en skillnad.

... att jag tror att våra handlingar är viktiga.

... att vi ska vara rädda om varandra.

... att jag tycker det är viktigt med ärliga komplimanger.

... att jag inte tror saker är omöjliga bara mer eller mindre möjliga(vilket faktiskt är baserat på erfarenhet och att ha sett personer som mått så oerhört dåligt orkar göra stora förändringar och välja nya helt okända vägar).

... att när jag irriterar mig på någon som person eller något som någon gör försöker jag se vad det är som irriterar mig och se om jag kan förändra något i min inställning(tur att Kay Pollacks texter kan påminna mig för jag kan ju vara lite tjurig).

... att medmänsklighet och att vara snäll är viktigt (även om man inte kan vara det hela tiden och man kan behöva granska om det man försöker göra när man är snäll kanske man inte hjälper andra, men snällhet är ändå en viktig utgångspunkt tycker jag).

... att det finns flera sätt och vinklar att tolka samma situation.

... att vi alltid har något att lära.

... att jag vill leva med en en positiv grundsyn. Det innebär INTE att jag aldrig är ledsen, arg, besviken och att livet verkligen är en prövning i perioder. De som alltid klistrar på ett leende och säger att allt är bra trots att världen faller samman omkring dem skrämmer mig för då verkar det mer vara ett flyktbeteende.

... att jag är övertygad om att kan vi vara tacksam för de små sakerna så blir livet roligare och lättare att leva.

... att jag litar på människor om min intution säger mig att jag kan göra det (har hellre fel i enstaka fall än misstror de som vill gott).

Ibland uppfattas nog jag som lite naiv. Naiv är nog inte rätt ord men eftersom jag inte har lust att vara en ordpolis utan bara skriva det som faller mig in så kommer jag inte att leta reda på något bättre eller mer passande ord. Jag tror ändå att ni förstår vad jag menar.

Sen vet ju de som känner mig privat att jag inte på något vis är något litet helgon utan jag har ett humör som gör att stickorna ryker ibland, jag kan vara både trångsynt, tjurig och fyrkantig.. men det här är ändå saker som är viktiga för mig. Jag är trots allt hellre naiv än misstroende eller misstänksam.

Vilka värderingar är viktiga för er?

11 kommentarer:

  1. mina vråderingar är nog att våga vara sann mot mig själv och andra.
    behandla och möta folk empatiskt
    vara den bästa jag jag kan vara.

    kram

    SvaraRadera
  2. Hej Sköna Liv!
    Jag har aldrig funderat på mina värderingar faktiskt, och det här inlägget gjorde ju att man vill tänka till.

    tror att mina viktigaste är:

    * att möta varje människa "på riktigt", och inte dömma

    * att le mot de du möter, det gör så mycket, både för mig själv och för andra

    * att det är vitkgit att vara öppen för alla sorters männiksor, för i grunden är vi ju alla detsamma.

    * Inte dras med på skitsnack

    tack tack

    kram

    SvaraRadera
  3. Mina värderingar är väldigt lika dina. Ofta ger detta mig en känsla av omogenhet och naivitet och de gånger man går på pumpen kan jag förbanna mitt "naiva" synsätt på livet.
    Det sista året har jag vacklat lite i mitt synsätt och funderade ett tag på om jag skulle aktivt förändra mina värderingar men jag har kommit till den insikten att jag vill hellre gå på pumpen ett par gånger än att kritiskt anaylsera alla situationer.

    SvaraRadera
  4. Ojdå - medvetna värderingar som jag lever efter är svårt.
    Men jag försöker följa vissa kompassriktningar:
    -Handla så miljövänligt jag kan. Alltid välja Krav-märkt ur rättvisesynpunkt.
    -Om jag blir arg/irriterad på ngn, söka svaret hos mig själv i första hand.
    -Försöka ställa upp för medmänniskor som har det svårt genom att lyssna.
    -Lägga energi på det som går att förändra.
    -Tänka nytt/tänka positivt.
    -Handla efter magkänsla och inte efter stelbenta principer (typ: så har jag alltid gjort...)

    Ja, det går väl i varandra lite. Men i grund och botten handlar det nog om att vara flexibel och lyhörd gentemot sin omvärld.

    SvaraRadera
  5. Ääälskar att läsa dina rader...

    En av mina starkaste värderingar är att
    Tro det bästa om varje människa tills hon eventuellt visar motsatsen...
    Det har fått mig att gå på pumpen ett flertal ggr i mitt liv i all min naivitet men jag tänker fortfarande likadant och jag känner att det är så starkt förankrat i mig att tänka så med alla jag möter. Sen har jag nog en hel hög andra värderingar men jag nöjer mig med denna för den här gången
    kramar och vårsol till DIG
    Emma

    SvaraRadera
  6. - att försöka se det positiva i allt
    - att tro gott om människor
    - att snällhet från hjärtat är den bästa egenskapen av alla
    - att det är viktigt att skratta tillsammans
    - att det är viktigt att ta hand om både kropp och knopp
    - att man har att lära av varje möte (jag är oxå fan av Pollack)
    - att vi all är skräddare av våra liv
    och det senaste:
    - att good enough är OK

    SvaraRadera
  7. Min viktigaste värdering är att vara ärlig med mig själv, inte alltid jag når den, för vanans makt är stor. Med det menar jag att det är lätt att bli oärlig mot sig själv, att försöka driva sig mot det som känns fel, vilket för mig är oärlighet mot mig själv. Då följer jag något annat än mig själv, om du kan förstå hur jag menar?

    känner att dina värderingar har mycket gemensamt med mina egna, har funderat en hel del kring dem.

    ett fínt inlägg! Borlängepojkarna hittar du via en länk på DT eller TV 4 kanske, där de var med i Talang programmet :) vet inte om jag hittat ditt svar på mina frågor..du kanske kan länka permalinken hos mig ;) kramar!

    SvaraRadera
  8. Intressant och tänkeväckande att läsa hos dig. Tack för att du delar dig med till oss. Jag försöker svara på din fråga om vilka värderingar jag har - för stunden - är att försöka acceptera mina begräsningar och gilla läget och människorna.

    SvaraRadera
  9. För mig gäller också alla ovanstående du redan listat. Att vara trogen mig själv är väldigt viktigt för mig.Att aldrig göra något som inte är jag, vilket man dock ofta gör. Men just den där ärligheten mot sig själv då man faktiskt vet om det är så relevant.

    Ha en härlig helg nu!

    SvaraRadera
  10. WOW! Vilka härliga värderingar ni alla bär omkring på.. det är ju det jag säger att det är en massa härliga människor som vandrar runt på denna jord.

    Kramar

    SvaraRadera
  11. Jag ville bara säga hej när jag ändå var inne och tittade mig omkring..

    Tycker om din design.
    Tycker om dina fina foton..
    (ffa det med stenarna på, det fastnade i minnet..)

    Det finns risk att jag återkommer..
    Hittade hit när jag sökte på "otrohet".. ;)

    Hej hej!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen