torsdag 18 december 2008

Liv i luckan - 18:e december 2008

I lucka nummer 18 så vill jag påminna er om att inte glömma bort att stanna upp. Kasta ankare och andas lite. Det är ibland lättare sagt än gjort.

När jag skulle åka jorden runt fick jag boken Profeten av Kahlil Gibran av pedagogiska mamman att ta med på resan. Den boken rymmer mycket klokskap.

Här kommer ett utdrag ur hans tankar om tiden:

Ni vill mäta tiden, den omätliga och gränslösa. Och ni vill låta timmar, årstider och bestämma er livsriktning och er själs inriktning.
Av tiden vill ni göra en flod, på vars strand ni önskar sitta och se den rinna bort.

Men det tidlösa inom er är medvetet om livets tidlöshet och vet , att för den innevarande dagen är gårdagen blott ett minne och morgondagen en dröm.
Och att det som finns inom er av sång och begrundan ännu rör sig inom gränserna för det första ögonblick när stjärnor ströddes i rymden.

Det är så vackert och något att minnas i julruschen.

/Liv i luckan


4 kommentarer:

  1. Har du kollat om det finns en färdig väska i rätt storlek... annars sänd mig måtten så kan jag kanske greja en... har lite av detta tyg kvar i förrådet. Så det räcker nog.

    SvaraRadera
  2. visst vill vi kontrollera tiden, trotts att det inte går. Vi skaffar prylar som påstås spara tid. Hur gör man det, spara tiden? Var sparar vi den?

    SvaraRadera
  3. TACK FÖR ATT DU ALLTID ÄR SÅ STÖTTANDE O FIN MOT MIG!!! DET BETYDER ENORMT MKT! O VILKEN UNDERBAR GLÖGGKVÄLL!!! HÄRLIGT!
    MÅNGA KRAMAR

    SvaraRadera
  4. God morgon
    Kloka ord att fundra på under fredagsmorgonen här
    kramisen
    Emma

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen