söndag 21 december 2008

Liv i luckan - 21:a december 2008

Lucka nummer 21 i min lilla julkalender öppnas nu. Den innehåller tips, ett som omfattar bloggvärlden och det andra omfattar livet, eller var det tvärtom?

Det första är att jag vet att de som läser, kommenterar och tittar in hos mig är alla livsbejakande själar med livsbejakande bloggar och det är precis vad den läsvärda bloggen Visa vägen är på jakt efter. Livsbejakande inlägg kallar Svante dem. Det kan vara inlägg på era bloggar eller andra bloggar ni följer eller om ni skriver ett enkom för att maila till Svante.

Vad är då livsbejakande kanske ni undrar? Det här är vad Svante beskriver som livsbejakande: Angående VAD som är livsbejakande så är det ju skribenten/tipsaren som avgör det - till hundra procent.(För egen del tycker jag att det kan vara lika livsbejakande att bejaka sorg som att bejaka glädje. Livet består av så mycket som det är möjligt att bejaka...!)

Själv har jag ju gästbloggat hos Enbart en gång och tycker att det är oerhört utvecklande att skriva hos någon annan ibland, man tänker till lite extra.

Nu till mitt andra tips, som är ett året-runt-pyssel tillägnat livet men kan ju göras som julpyssel eller varför inte inför det nya året. Jag tänker tipsa/påminna/pusha för att tillverka er egen visionboard (har ingen bra svensk översättning). En visionboard är något som ska stärka drömmar, målsättningar och få er att fokusera på det ni vill ha i ert liv.

En vision board kan göras på en anslagstavla eller en vägg eller som en tavla eller på bloggen där man samlar sina drömmar. Det enklaste sättet är att sätta sig ned med en bunt tidningar och klippa ut bilder, ord etc som känns positivt betingade och som symboliserar det du vill ha. Man kan även ta egna foton, målningar, bilder från nätet. Det viktiga är att det känns positivt för dig och påminner dig om vad det är du vill och vart du ska. Dessa sätter du sedan tillsammans som ett collage. Det kan handla om allt från ekonomi, jobb, drömmar och relationer. Det är bara kreativiteten som sätter gränserna. Sen sätter ni det någonstans där ni ofta ser det och kan påminnas om era drömmar. För vissa säger att ju mer du fokuserar på det du VILL ha istället för det du saknar desto större är möjligheterna att nå just dit. Ibland glömmer man ju bort vad det är man vill ha också i vardagspusslet och då kan det vara bra att påminna sig själv. För det är viktigt att vara rädd om sina visioner och drömmar.

Nedan ser ni detaljer från det visionboard som jag just nu producerar.

/Liv i luckan


8 kommentarer:

  1. Det köper jag rakt av. Kan ha den på jobbet - mellan tänk själv och tänk nytt-skyltarna!
    Tack!
    Lägger upp en bild på min blogg när jag är klar.

    SvaraRadera
  2. Ja...

    sådana gör jag i en liten svart bok i A5-storlek. Klipper och klistrar... och faktiskt så har det mesta jag gjort i form av "skattkartor" som jag lärt mig att det heter, slagit in. Det är fascinerande.

    Men nu ska jag ta och göra detta på en anslagstavla och fotografera av det för varje gång.

    Jag är helt fascinerad av hur bra detta "knep" fungerar. Har slarvat lite på sista tiden med detta. Men nu ska jag ta tag i det igen.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du är varmt välkommen att göra fler gästblogginlägg. Hoppas att du vill det.

    SvaraRadera
  4. TACK, kära Liv! Och grattis till coachexamen!

    /Svante

    SvaraRadera
  5. Tack fina du för livgivande inspiration i mängder. Älskar att läsa dina kloka inlägg och tips
    kramisar
    Emma

    SvaraRadera
  6. Min sitter sidan om datorn så att jag kan se mina visioner varje dag.

    SvaraRadera
  7. Ler igenkännande...Vision board, eller Visions tavla är väl ett bra ord, eller visions bok, Livsbok... jag har faktiskt en sån på g, satt i lördags och spanande in klipp att klippa ut till den, för egentligen har jag börjat för längesen (2 år sen kanske det är fler), men inte fått mig till att göra den, klippen ligger i boken, så kanske också räknas in i det hela? nåväl, var roligt att du delgav oss detta iallafall :) du är så klok du! varm kram och tack för att du finns där i rymden..jag är glad åt att jag hittade dig!

    SvaraRadera
  8. Hej !
    Vilket sammanträffande , det måste vara en mening med allt. I dag har jag just börjat skissa upp min visionsboard i huvudet och så surfar jag in på Din blogg och hittar detta inlägg!!!! Men jag tror att jag vill ha min board i ett större skissblock bredvid mi säng så att jag varje kväll kan ta upp det i lugn och ro. Ha det bra !!!

    SvaraRadera

Å vad jag blir glad när någon tar sig tid att skriva en fundering.. Tack så mycket och välkommen åter! Kram från lilla Vida i stora världen